See also:
» 20.03.2014 - Protester mot økt arbeidsgiveravgift i Nord-Norge
» 12.03.2014 - Mot løsning på fiskerikonflikten med Færøyene
» 12.03.2014 - Etikkrådet vil granske Oljefondets investeringer i Vest-Sahara
» 20.02.2014 - Ikke mer olje i Barentshavet likevel?
» 12.02.2014 - Norwegian får grønt lys til å flagge ut til Irland
» 06.02.2014 - Siv Jensen setter likevel ikke ned lånekravene
» 05.02.2014 - Lav kronekurs gir ny optimisme for norsk eksport
» 29.01.2014 - LO-forbund krever norsk EØS-utmeldelse











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Orklas styreformann Stein Erik Hagen (v) og Fritz Rieber (h), da oppkjøpet ble annonsert i august 2012
© Stian Lysberg Solum/Orkla Group/Kureren
Økonomi - Innenriks

Ny monopolist står bak 1.300 norske matprodukter

Orkla Food får monopolstilling: Alle disse matvarene har nå samme eier

© Orkla Group/Kureren
Kureren, 2. oktober 2013
- Nå er de gamle og kjente norske matselskapene Stabburet og Rieber historie. I går ble disse fusjonert i det nye selskapet Orkla Foods. Den nye matmonopolisten blir en av de største matvareleverandørene i Norge, med kontroll over 1.300 produkter i norske butikker: Fra Grandiosa pizza til Toro-supper.

Gjennom årtier har norske forbrukere kjent matvareprodukter som Stabburet, Toro, Nora, Vossafår, Denja, Grandiosa, FUN Light, Vestlandslefsa, Gøy og Idun. Merkevarene er et daglig syn i alle norske dagligvarehyller.

Men nå har alle disse varene fått en ny eier. Tirsdag 1. oktober fusjonerte storprodusentene Rieber & Søn og Stabburet og ble til Orkla Foods Norge, som igjen kontrolleres av Stein Erik Hagen.

"Vårt mål er å bli hele Norges kjøkken" sier Bente Brevik administrerende direktør i Orkla Foods Norge og påpeker at det hvert år er rundt "500 millioner kjøpssituasjoner" der forbrukeren velger et produkt fra det nye selskapet og Hagen kan trekke på smilebåndet.

Og ifølge Brevik velger forbrukerne ikke det nye selskapet produkter bare i dagligvarehandelen. "I tillegg selges våre merkevarer gjennom en lang rekke andre utsalgssteder som kafeer, bensinstasjoner, gatekjøkken, kantiner, helseinstitusjoner, hoteller og restauranter. Til disse serveringsstedene lager vi også mange produkter som ikke selges i dagligvaren, blant annet en lang rekke forskjellige kjøtt- og fiskeretter," forteller hun.

Stabburet har siden 1943 produsert mange kjente merkevarer, for eksempel frossenpizzaene Grandiosa og Big One og ketchupen Idun. I tillegg produserer Stabburet kjente produkter som Nora syltetøy, saft og grønnsaker, Stabburmakrell, Nugatti, Fun Light og Idun. Stabburet ble etablert av Gunnar Nilsen i 1943, og er nå en divisjon av Orkla Foods.

Rieber & Søn har siden 1839 produsert en rekke kjente varemerker i dagligvarebutikker i Norden og Sentral- og Øst-Europa. Blant de mer kjente merkene er Toros supper, Denjas salater, Mr. Lees nudler, Ming og Geisha ris, Heistad syltetøy, Vossafår og Vestlandslefsa. Selskapet solgte også krydderprodukter under merkenavnet Black Boy, men endret navnet på disse produktene til Toro Krydderier.

Lite motstand på veien mot monopolstilling
Stein Erik Hagens kjøp av Rieber & Søn har ikke vært ukontroversielt, men veien mot dannelsen av gigantselskapet på leverandørsiden i norsk matvaresektor har likevel vært overraskende rask og motstandsløs.

Det var i august i fjor at Rieber-familien solgte det bergenske konsernet til Orkla. Oppkjøpet måtte først godkjennes av de europeiske konkurransemyndighetene da man risikerte å danne et storkonsern med for stor monopolmakt innenfor enkelte sektorer.

I vår vedtok Europakommisjonen at oppkjøpet av Rieber & Søn kunne behandles av norske konkurransemyndigheter. Det norske konkurransetilsynet har vurdert hvilken betydning oppkjøpet får for konkurransen i det norske matmarkedet. Tilsynet ga sin tilslutning til oppkjøpet i april i år.

Dermed ble det i går duket for enda en monopolist på det norske dagligvaremarkedet.

Og mens det er fire kjeder som kontrollerer utsalget av nesten 100 prosent av matvarene til forbrukerne i Norge, er det nå tre enorme monopolister som komplett dominerer på produksjonssiden. Det er Tine, Nortura (Gilde og Prio) og nye Orkla Foods. Nye produsenter har knapt noen mulighet for å skvise seg inn i dette markedet.

På veien dit er det mange som har advart mot at Orkla og Hagen nå vil bruke sin nye monopolstilling og markedsmakt til å øke utbyttet på forbrukernes bekostning. Forbrukerne kan trolig vente seg mindre utvalg og høyere priser på lang sikt, ettersom konkurransen i dagligvaremarkedet nærmest har sluttet å eksistere.

Men advarslene har ikke blitt tatt til følge av myndighetene. Selv forbrukermyndighetene har stort sett forholdt seg passive til denne maktkonsentrasjonen på leverandørsiden i matindustrien. Heller ikke de fire store dagligvarekjedene har motsatt seg prosessen.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no