See also:
» 15.04.2015 - Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land
» 10.01.2014 - Antall norske flypassasjerer doblet seg på 20 år
» 04.12.2013 - Reisetrend: Nordmenn er blitt "gjerrige og snobbete" på ferie
» 29.11.2013 - Norwegian vil operere langdistanserutene fra Barcelona
» 26.11.2013 - Miljøpartiets budsjett: 4800 kr ekstra for familietur til Syden
» 11.11.2013 - Rød løper for Norwegian i Madrid
» 30.10.2013 - Rjukan frem fra tåken, også internasjonalt
» 30.10.2013 - Stor debatt rundt "NRKs boikott" av Norwegian











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Til Dublin? En titt inn i Dreamliner-cockpiten til Norwegian
© Norwegian/Kureren
Reise | Økonomi - Innenriks | Irland

Norwegian får grønt lys til å flagge ut til Irland

Til Dublin? Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos

© Norwegian/Kureren
Kureren, 12. februar 2014
- Irske myndigheter har nå utstedt driftstillatelse og lisens til Norwegians heleide datterselskap Norwegian Air International Limited, som har administrasjonskontorer i Dublin. Dermed kan deler av det norske flyselskapet flagge ut til Irland.

Driften av Norwegians langdistanseflygninger vil med denne tillatelsen bli overført til Norwegian Air International Limited (NAI) i Irland, opplyser flyselskapet i dag. Selskapet har bygd opp en egen administrasjon og alle nødvendige, myndighetspålagte funksjoner i Dublin, og er klar for å drive flygninger underlagt irske tilsynsmyndigheter, heter det.

I en pressemelding i dag forklarer Norwegian at "det er flere grunner til at Norwegian har etablert sitt langdistanseselskap i Dublin," og påpeker at "de irske tilsynsmyndighetene er regnet for å være blant de beste i verden." Andre lavprisselskap som Ryanair og CityJet benytter seg også av det som anses som ekstra gunstige vilkår i Irland.

Men ifølge Norwegian er hovedbegrunnelsen "tilgangen til fremtidige trafikkrettigheter til og fra EU. Norwegian har mer enn 260 nye fly i bestilling og har planer om å lansere en rekke nye ruter inn og ut av Europa. En annen viktig årsak til at valget falt på Irland, og ikke andre EU-land som ble inngående vurdert, er at Irland er tilknyttet Cape Town-konvensjonen som gir bedre finansieringsbetingelser," sier flyselskapet.

"Videre vil ikke etablering i Irland påvirke eksportgarantier i tilknytning til vår finansiering. I tillegg til å ha et velrenommert luftfartstilsyn er Irland en klynge for flyindustrien - blant annet har flere av de store leasingselskapene som Norwegian samarbeider med kontorer i Dublin," legger Norwegian til.

"Utdaterte særregler i Norge"
Flyselskapet tilbakeviser at valget av Irland "skyldes at landet har spesielle regler som tillater amerikanske eller asiatiske besetningsmedlemmer, slik både politikere og fagforeninger har hevdet."

"Faktum er at Norwegian kunne basert langdistanseoperasjonen i et hvilket som helst europeisk land og hatt amerikanske og asiatiske besetningsmedlemmer, slik flere andre europeiske flyselskaper har hatt i en årrekke. Det eneste unntaket er Norge og delvis Danmark, som frem til nå har valgt å beholde utdaterte særregler på dette området," kritiserer selskapet.

I tillegg påpeker Norwegian at "overføring av det første Dreamliner-flyet til den nye EU-driftstillatelse ble gjennomført i dag i forbindelse med at flyet er inne til planlagt vedlikehold. De øvrige flyene overføres etter hvert. Med hensyn til Norwegians langdistanseruter til og fra USA, vil amerikanske transportmyndigheter nå behandle selskapets søknad om trafikkrettigheter."

"Konkurrenter og fagforeninger har rettet en rekke usanne beskyldninger både mot Norwegian og mot Irland. Både EUs transportmyndigheter, irske tilsynsmyndigheter og Norwegian selv har gjentatte ganger tilbakevist dette", konkluderer flyselskapet. Ikke bare norsk fagbevegelse, men også amerikansk, har advart mot at Norwegian er i ferd med å innføre lønnsdumping i luftfarten og slik innføre urettferdige konkurransevilkår.

Storstatsing i Spania
Nyheten om at Norwegian flagger ut deler av flåten til Irland kommer litt etter at selskapet i de siste månedene har satset stort i det spanske markedet. Dette tydet, ifølge spanske presserapporter, på at Norwegian var i ferd med å flagge ut deler av virksomheten til Spania, trolig Madrid.

Da Norwegian i begynnelse av november markerte at selskapet skulle åpne ny base i Madrid sommeren 2014, sto spanske myndigheter i kø for å delta i den bemerkelsesverdig store feiringen. Madrids flyplass er i full krise, og i Spania håpet man at det norske flyselskapet ville investere stort. Representanter for regionale myndigheter i Madrid fortalte da lokal presse at Norwegian trolig ville etablere et nytt hovedkontor i den spanske hovedstaden.

Les mer om Norwegians satsing på Madrid i denne artikkelen: "Rød løper for Norwegian i Madrid".

Bare to uker etter annonserte flyselskapet åpningen av ny base i Barcelona. Og satsingen der var også stor. Den nye basen i Barcelona skal bli knutepunkt for langdistanserutene til Amerika, Afrika og Midtøsten ifølge Norwegians administrerende direktør Bjørn Kjos, da han presenterte sine planer i Spanias nest største by.

Les mer om Norwegians satsing på Barcelona i denne artikkelen: "Norwegian vil operere langdistanserutene fra Barcelona".



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no