See also:
» 02.04.2014 - KrF krever gratis prevensjon til alle under 25
» 27.03.2014 - Bøndene i opprør mot Listhaugs "melkerevolusjon"
» 20.03.2014 - Protester mot økt arbeidsgiveravgift i Nord-Norge
» 20.03.2014 - Stortinget samles om jordvern, men ofrer Ikea-jordet
» 20.03.2014 - Valgkomiteen i SP ofrer Ola Borten Moe
» 13.03.2014 - FrP krever slutt på "kultursløsing i kommunene"
» 10.03.2014 - Knusende høringsuttalelse om reservasjonsretten
» 10.03.2014 - Tvangssammenslåing av kommuner vil gi politisk storm











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Transportarbeidere i opprør: Fra en NTF-markering utenfor Stavanger i november
© NTF/Kureren
Politikk | Økonomi - Innenriks

LO-forbund krever norsk EØS-utmeldelse

Mot EØS: Roger Hansen ble i dag gjenvalgt som leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF)

© NTF/Kureren
Kureren, 29. januar 2014
- Som første fagforbund i LO-familien vedtok Transportarbeiderforbundet i dag å jobbe for at Norge sier opp EØS-avtalen. Norske transportarbeidere har i de siste årene blitt ekstra hardt rammet av konkurranse fra lavprisland, og håper etter hvert på støtte fra hele LO.

Landsmøtet i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) vedtok onsdag enstemmig å arbeide for at Norge skal si opp EØS-avtalen. Det har lenge vært stor skepsis til EØS-avtalen i NTF, ikke minst på grunn av problematikken knyttet til sosial dumping, ifølge forbundet.

I første omgang håper transportarbeiderne på at motstanden mot EØS-avtalen skal bre seg innad i LO. "Det er jo ikke sikkert at EØS-avtalen blir sagt opp bare fordi vi vedtar det," innrømmer forbundsleder Roger Hansen i en uttalelse i dag.

"Men det er minst like viktig å sende et sterkt signal om at mange av våre medlemmer over tid har fått føle negative effekter av EU-lovverk vi må godta på grunn av EØS-avtalen," legger Hansen til. "Vi vil nå ta opp saken med resten av fagbevegelsen blant annet med sikte på å få gjennomslag for vårt standpunkt på neste LO-kongress."

Landsmøtet forklarer ønsket om å si opp dagens EØS-avtale med at "en stadig strøm av EU-direktiver og EØS-regler utgjør en trussel mot norske faglige rettigheter, for eksempel vikarbyrådirektivet, postdirektivet, kabotasjereglene og Jernbanepakke 4." Som et første steg for å verne seg mot disse direktivene, vil NTF også innlede et tettere samarbeid med den europeiske fagbevegelsens i "kamp mot høyresidens angrep på faglige rettigheter."

Transportarbeidere under press
Norske transportarbeidere har sett seg under svært stort press i de siste årene. Dette gjelder alt fra de stadige anbudsprosessene på offentlig transport, der mange tvinges til å skifte arbeidsgiver hvert fjerde år, til innmarsjen av selskap fra lavtlønnede land som tar over alt fra tungtransport til havnearbeid fra norske transportarbeidere.

Ifølge en fersk Fafo-rapport er det særlig lavtlønnspresset fra utenlandske aktører som har gjort det vanskeligere for norske transportarbeidere det siste tiåret. Rapporten, som ble lagt frem like før NTF-landsmøtet, viser at fire av fem yrkessjåfører forventer seg enda tøffere arbeidsvilkår i årene framover. Områder som lønn, rekruttering og arbeidspress oppleves truet.

"I sum blir dette en bekymringsmelding," sier Fafo-forsker Ragnhild Steen Jensen i en uttalelse. "NTF-medlemmene forteller at billig utenlandsk arbeidskraft har satt dem under sterkt press. Blant mange er også krav om stadig rasjonalisering og sentralisering og utstrakt bruk av vikarer kimer til bekymring," oppsummerer Steen Jensen.

"En hovedutfordring for sjåførenes arbeidsforhold er at liberaliseringen som har funnet sted når det gjelder markedstilgang, ikke har blitt fulgt av tiltak for å sikre lønns- o

Under press: Stevne for transportarbeidere i Haugesund i 2013

© NTF/Kureren
g arbeidsbetingelser," legger Steen Jensen til.

For norske lastebilsjåfører har allerede muligheten for internasjonal transport mer eller mindre gått tapt på grunn av utenlandsk konkurranse. Men nå ser man også en trend til at lokale sjåfører presses ut av innenlandsmarkedet på grunn av såkalt "kabotasje", slik det er anledning til innen EØS-rammeverket.

Kabotasje innebærer at utenlandske sjåfører etter et transportoppdrag inn til Norge innen en uke kan ta inntil tre ytterligere oppdrag innad i Norge. Men "omfanget av lovlig så vel som ulovlig kabotasje er vanskelig å kontrollere og tallfeste," ifølge Fafo-forskeren.

"Men inntrykket fra NTF-medlemmer og de sentrale partene er at problemet er stort. Andre studier har vist en sterk økning av lastebiler fra østeuropeiske land inn og ut av Norge. En studie viser blant annet at halvparten av de tyngre kjøretøyene som passerer grensen ved Svinesund har ikke-nordiske skilter," oppsummerer Steen Jensen.

Blant norske bussjåfører fant Fafo-studien derimot at bruken av anbud skapte mest problemer. Korte anbudsperioder betyr økt usikkerhet, hyppig skifte av arbeidsgiver og dermed forbundet tap av opparbeidede rettigheter. Anbudspraksisen skjerper, ifølge Fafo, kampen om lønnsomhet og skaper gjerne også stor usikkerhet, i og med at man ikke vet om selskapet man jobber for vil beholde rutene etter neste anbudsrunde.

For de fleste andre bransjene innen transportsektoren, som ble kartlagt i Fafo-undersøkelsen, handlet de største utfordringene om bruk av utenlandsk arbeidskraft og dels om et økende press for lønnsomhet og effektivitet.

EØS-avtalen er hovedproblemet
De fleste nye regelverkene som ligger til grunn for de stadig vanskeligere arbeidsvilkårene til norske transportarbeidere har kommet som følge av EU-direktiver og EØS-avtalen, mener NTF. Og det kommer stadig nye forordninger fra Brussel som truer arbeidslivet i Norge, påpekes det.

NTF beklager blant annet at det europeiske kontrollorganet ESA nå skal granske om havneavtalene i Norge er i tråd med EUs konkurranseregler. Havneavtalene gir NTF-medlemmer fortrinnsrett i norske havner. Det er NHO og Bedriftsforbundet som har bedt om granskningen, som kan ende opp i at billigere arbeidskraft på utenlandske skip vil kunne ta over mye av laste- og lossearbeidet.

Også andre LO-forbund merker nå at økt konkurranse fra lavkostnadsland i EU forandrer vilkårene på arbeidsmarkedet. Og ifølge NTF-leder Hansen, er forbundet hans derfor i ferd med å vinne gehør for sin EØS-motstand i større deler av LO-familien.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no