See also:
» 12.04.2015 - Sør-Korea lokker med ville matopplevelser
» 10.04.2015 - Peru oppdages som gourmetland
» 10.04.2014 - "Laurbærkrans" med null innhold
» 14.01.2014 - Nobelprisvinner Günter Grass gir seg
» 02.12.2013 - Ny utstilling om Willy Brandt i Oslo
» 18.09.2013 - Tysklands fremste samfunnsrefser er død
» 02.09.2013 - Stor debatt om medienes overlevelsesevne i Tyskland
» 27.03.2013 - Tysk krigsdrama irriterer i Polen











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Kitsch i 1915 og kitsch nå: Lite har skjedd på 100 år
© Armin Herrmann/MKG/Kureren
Kultur - Tyskland

Utstilling i Hamburg: 100 år med "bad taste"

Professor Gustav E. Pazaurek, profet for den gode smak på 1910-tallet

© Landesmuseum Württemberg/Kureren
Kureren, 16. mai 2013
- Intellektuelle har prøvd å bekjempe kitschen i over hundre år, med lite resultat, avslører en ny utstilling i Hamburg. Utstillingen "Onde gjenstander" er en kavalkade over alle tiders bad taste og oppskriftene på hvordan den skulle bekjempes.

Professor Gustav E. Pazaurek så seg selv som en stor folkeopplyser tidlig på 1900-tallet. Der andre prøvde å lære befolkningen om riktig hygiene, viktigheten av utdannelse og et bedre kosthold, fokuserte Pazaurek på å lære borgerne opp i den gode smak - en uløselig oppgave, skulle det vise seg.

Og som var normalt for datidens overbeviste forskere, gikk Pazaurek grundig til verks og systematiserte kitschen. Det var snakk om "materialvoldtekt" når feil materialer var brukt til en bruksgjenstand. Overpyntede ting ble kritisert for "ornamentmani" og "dekorbrutaliteter". Gjenstander som ble fremstilt som mer rustikke enn de var, noe som igjen er på moten, var "fattigslig kultur". Og datidens svært populære patriotiske nippesgjenstander kalte Pazaurek for "hurrakitsch".

I 1909 åpnet professor Pazaurek en fast utstilling på museet i Stuttgart i det som ble hetende "Avdeling for smaksforvirring" og med målet om å oppdra allmennheten i god smak. Utstillingen var utelukkende basert på avskrekkende eksempler på dårlig kunsthåndverk som skulle åpenbare hvorfor de representerte en "dårlig smak".

Og skrekkeksemplene representerte ikke bare dårlig smak, men også en ondskap, fordi de ifølge professoren sto i motsetning til "de gode" gjenstandene som gjorde livet enklere og bedre for folk. Gjenstandenes ytre fremtoning, k

"Skriket" som nøkkelring, produsert av On The Wall Productions i USA (1991)

© Armin Herrmann/MKG/Kureren
orrekt materialvalg og dens konstruksjon hadde sterk innflytelse på menneskene og deres sinn, mente Pazaurek. "Gode" gjenstander bedret dermed ikke bare livskvaliteten, men mennesket selv.

Instituttet til Pazaurek kastet seg dermed inn i folkeopplysningen med samme misjonsglød som andre vitenskapsfelt, og fikk etter hvert også statlige midler for å lære folket om den gode smak. Det ble holdt vandreutstillinger og møter, der Pazaureks ideal om enkle og funksjonelle designløsninger ble forklart publikum. Både i Øst- og Vest-Tyskland ble de samme ideene fremmet med statlige midler helt til utpå 1960-tallet.

Nå har tyskerne, som de fleste andre, fått ro på seg i 50 år til å dyrke sin egen smak, kitsch eller ikke. Og en utstilling, som åpner i dag på kunstindustrimuseet i Hamburg (Hamburger Museum für Kunst und Gewerbe), viser hvordan det har gått. Kitschen florerer like mye i dag som for 100 år siden, og det samme gjør det selvutnevnte kitschpolitiet.

Utstillingen smykker seg med 60 gjenstander fra Pazaureks opprinnelige skrekkabinett av "onde" gjenstander, utlånt fra Stuttgart.

Så prøver utstillerne nyere produkter, helt frem til dagens iPod, opp mot Pazaureks kriterier for gode og onde gjenstander i et slags moderne kabinett over "smaksforvirring". Og i mange henseender har disse kriteriene fortsatt en b

"Conguitos" er en populær sjokolade i Spania, og varemerket har kun endret seg lite siden 1961

© Armin Herrmann/MKG/Kureren
ruksverdi utover smakspolitiets, kanskje særlig i forhold til riktig materialbruk og måtehold i dekor på bruksgjenstander.

I tillegg stiller museet ut gjenstander fra det siste århundret som befinner seg på skalaen mellom kitsch, kunst og kult og som er ment å utfordre de borgerlige tabuene bevisst. I utstillingen "Name that thing" utfordres museumsgjestene til å bestemme selv i hvilken kategori de ønsker å plassere gjenstandene. Spørsmålet reiser seg om det i dag i det hele tatt er mulig å diskutere den gode smak.

I Norge hadde selvsagt "Elg i solnedgang" hatt en sentral plass i en slik utstilling. I Hamburg spenner objektene mer fra ølkrus med Bismarck, gjenstander prydet med jakttrofeer, en saltbøsse i fluesoppform påmalt rådhuset i Dessau og hundre år med bruksgjenstander i form av nakne kvinnekropper.

Men utstillingen har også et bredt utvalg av internasjonale kitschgjenstander, fra rasistisk spansk barnesjokolade til afghanske håndvevde tepper til minne om 11. september, amerikanske versjoner av Munchs "Skrik" og moderne industridesign. Selv iPoden og Alessis ikoniske sitronpresse fra 1990 (Juicy Salif) finner en naturlig plass i utstillingen.

Og som siste godbit er det også inkludert en byttebørs på utstillingen, der besøkende kan ta med seg objekter de gjerne vil gi bort men ikke selv motta.




    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no