Kitsch i 1915 og kitsch nå: Lite har skjedd på 100 år © Armin Herrmann/MKG/KurerenUtstilling i Hamburg: 100 år med "bad taste"
Professor Gustav E. Pazaurek så seg selv som en stor folkeopplyser tidlig på 1900-tallet. Der andre prøvde å lære befolkningen om riktig hygiene, viktigheten av utdannelse og et bedre kosthold, fokuserte Pazaurek på å lære borgerne opp i den gode smak - en uløselig oppgave, skulle det vise seg.
Instituttet til Pazaurek kastet seg dermed inn i folkeopplysningen med samme misjonsglød som andre vitenskapsfelt, og fikk etter hvert også statlige midler for å lære folket om den gode smak. Det ble holdt vandreutstillinger og møter, der Pazaureks ideal om enkle og funksjonelle designløsninger ble forklart publikum. Både i Øst- og Vest-Tyskland ble de samme ideene fremmet med statlige midler helt til utpå 1960-tallet. Nå har tyskerne, som de fleste andre, fått ro på seg i 50 år til å dyrke sin egen smak, kitsch eller ikke. Og en utstilling, som åpner i dag på kunstindustrimuseet i Hamburg (Hamburger Museum für Kunst und Gewerbe), viser hvordan det har gått. Kitschen florerer like mye i dag som for 100 år siden, og det samme gjør det selvutnevnte kitschpolitiet. Utstillingen smykker seg med 60 gjenstander fra Pazaureks opprinnelige skrekkabinett av "onde" gjenstander, utlånt fra Stuttgart. Så prøver utstillerne nyere produkter, helt frem til dagens iPod, opp mot Pazaureks kriterier for gode og onde gjenstander i et slags moderne kabinett over "smaksforvirring". Og i mange henseender har disse kriteriene fortsatt en b
I tillegg stiller museet ut gjenstander fra det siste århundret som befinner seg på skalaen mellom kitsch, kunst og kult og som er ment å utfordre de borgerlige tabuene bevisst. I utstillingen "Name that thing" utfordres museumsgjestene til å bestemme selv i hvilken kategori de ønsker å plassere gjenstandene. Spørsmålet reiser seg om det i dag i det hele tatt er mulig å diskutere den gode smak. I Norge hadde selvsagt "Elg i solnedgang" hatt en sentral plass i en slik utstilling. I Hamburg spenner objektene mer fra ølkrus med Bismarck, gjenstander prydet med jakttrofeer, en saltbøsse i fluesoppform påmalt rådhuset i Dessau og hundre år med bruksgjenstander i form av nakne kvinnekropper. Men utstillingen har også et bredt utvalg av internasjonale kitschgjenstander, fra rasistisk spansk barnesjokolade til afghanske håndvevde tepper til minne om 11. september, amerikanske versjoner av Munchs "Skrik" og moderne industridesign. Selv iPoden og Alessis ikoniske sitronpresse fra 1990 (Juicy Salif) finner en naturlig plass i utstillingen. Og som siste godbit er det også inkludert en byttebørs på utstillingen, der besøkende kan ta med seg objekter de gjerne vil gi bort men ikke selv motta. Av redaksjonen © Kureren |
Tweet | Utskriftsversjon |
På forsiden nå
Cuba "Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer" Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba. |
Libanon Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang. |
Innenriks | Verden Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original. |
Spania Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer. |
Sør-Korea Sør-Korea lokker med ville matopplevelser Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien. |
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.