Tyske papiraviser på en kafé i Hamburg © Nicholas Boos/GNU/KurerenStor debatt om medienes overlevelsesevne i Tyskland
Aviskrisen i Tyskland er like stor som i andre land. Det selges 5 millioner færre aviser daglig enn for bare ti år siden, og reklameinntektene har sunket med 1,3 milliarder euro (10 milliarder kroner) siden 2006. Flere storaviser har mistet mer enn halvparten av leserne sine og tapsspiralen går raskere og raskere.
Nå har også de store nettavisene 'Süddeutsche Zeitung', 'FAZ' og 'Spiegel Online' annonsert planer om å sette opp forskjellige betalingsmurer i løpet av året. Men planene er mer omdiskuterte i Tyskland enn i Norge, og også Spiegel-journalist Cordt Schnibben, som satt i gang debatten, understreker at "betalingsmodeller for onlinejournalistikk" ikke er "den store løsningen" som den kriserammede bransjen søker etter. Schnibben viser da også til det mye siterte eksempelet 'New York Times', som også er forbildet for norske medier som nå vil prøve ut en betalingsmur. "'New York Times' har riktignok allerede fått 650.000 betalende nettabonnenter, men selv denne avisen, som trolig er verdens beste og med en global leserskare, klarer ikke engang å motivere tre prosent av leserne sine til å betale for seg," påpeker Schnibben. Nils Jacobsen fra den tyske bransjenettavisen meedia.de synes derimot at hele debatten, der som vanlig "ofrene for papiraviskrisen drøfter papiraviskrisen" blir for tilbakeskuende. "Det er litt som debattrunden etter kjempetapet i en avgjørende landskamp: Riktignok hadde man kommet langt, og derfor var fallhøyden stor. Men spørsmålet om hvordan man kan gjøre det bedre i fremtiden blir i det store og hele ubesvart," kommenterer Jacobsen. Og mens mange av redaktørene i mediedebatten ser løsningene i betalingsmurer og å forbeholde kvalitetsstoffet for papiravisene, mener Jacobsen at det er papiravisene som trenger en endring. Ifølge medieviteren, har utgiverne av papiravisene sovet i timen hva angår lesernes store frigjøring på nettet. Papiravisene må finne nye måter å engasjere og aktivisere leserne på, slik som nettavisene har fått til, påpeker Jacobsen. Også lesermeningene i de forskjellige åpne debattforaene går i en annen retning enn redaktørenes betalingsmurer. Kritikken fra leserne går først og fremst i retning av en angivelig "dårligere kvalitet" på avisproduktet og at det spares for mye på journalistikken. Det påpekes at de avisene som har gått i den lettbente retningen gjør det stadig dårligere, mens de som går mot strømmen og skjerper kvaliteten, som 'Die Zeit', er blant de få vinnerne - ikke ulikt erfaringene til 'Morgenbladet' i Norge. Av redaksjonen © Kureren |
Tweet | Utskriftsversjon |
På forsiden nå
Cuba "Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer" Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba. |
Libanon Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang. |
Innenriks | Verden Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original. |
Spania Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer. |
Sør-Korea Sør-Korea lokker med ville matopplevelser Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien. |
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.