See also:
» 12.04.2015 - Sør-Korea lokker med ville matopplevelser
» 14.01.2014 - Nobelprisvinner Günter Grass gir seg
» 02.12.2013 - Ny utstilling om Willy Brandt i Oslo
» 26.11.2013 - Tyskland: Når hvite barnehagebarn ikke vil leke med brune
» 18.09.2013 - Tysklands fremste samfunnsrefser er død
» 02.09.2013 - Stor debatt om medienes overlevelsesevne i Tyskland
» 16.05.2013 - Utstilling i Hamburg: 100 år med "bad taste"
» 12.04.2013 - Hellas forbereder stort krigserstatningskrav mot Tyskland











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Scene fra den tyske tv-serien "Våre mødre, våre fedre"
© ZDF/Kureren
Kultur | Viten - Tyskland | Polen

Tysk krigsdrama irriterer i Polen

Kavalerienhet i den polske motstandsbevegelsen Armia Krajowa (AK) i 1944

© GNU/Kureren
Kureren, 27. mars 2013
- Egentlig er det en nøktern men engasjerende dramaserie som viser nye generasjoner tyskere hvordan deres besteforeldre ble kastet ut i krigens faenskap og måtte ta tøffe valg. Men møtet med antisemittiske polakker i tv-serien har skapt voldsomme reaksjoner i Polen.

Den påkostede tyske tv-serien "Våre mødre, våre fedre" har blitt en suksess i Tyskland, særlig blant kritikerne, som berømmer fiksjonen for å gi et nyansert og nøkternt blikk på den vanskelige krigshistorien. Dramaserien tar utgangspunkt i "normale" tyske ungdommer som blir kastet ut i krigens forferdeligheter i Nazi-Tyskland, og følger livet og valgene deres under skiftende krigslykke og okkupasjon.

Det er et av den europeiske historiens mørkeste kapitler som dramatiseres, blant dem Hitler-Tysklands okkupasjon og folkemord i Polen og Sovjet. Men de mannlige hovedpersonene er vanlige soldater i Wehrmacht, ikke de overbeiste nazistene i SS og Gestapo, altså de mest representative tyskere blant dem som sloss for Hitler.

Blant dem var det også normale borgere med samvittighet og selvstendig tenkeevne. Noen lot seg påvirke til ondskap, noen prøvde å unngå ondskapen.

"Det er gått 67 år siden slutten av Andre verdenskrig, nesten et menneskeliv, og om kort tid forsvinner muligheten til at krigsdeltakerne kan gå i dialog med sine barn, barnebarn og oldebarn," skriver allmennkringkasteren 'ZDF' om intensjonen bak dramaserien. Serien skal gi "en anledning til å spørre og grave og å intensivere dialogen," forklarer 'ZDF'.

Og dramaserien fant en nerve blant publikum. Syv millioner så i gjennomsnitt hver av de tre episodene i miniserien, noe som er svært høyt for den offentlige kanalen 'ZDF'. Ifølge tyske medier, har serien faktisk utløst samtaler generasjonene mellom om krigserfaringene, og dramaet har vært det store emnet i populære tyske talkshow i ukevis.

"Historieløst om polsk motstand"
Men samtidig med at tyske kritikere roser serien opp i skyene, kommer det sterk kritikk fra Polen. Tredje episode i eposet avspilte seg i Polen og gir, ifølge Polens største dagsavis 'Gazeta Wyborcza', et fullstendig fortegnet bilde av den polske ikke-kommunistiske motstandshæren Armia Krajowa (AK).

Episoden problematiserer skjebnen til den fiktive unge jødiske berlineren Viktor, som klarer å rømme fra transporten til utryddelsesleiren Auschwitz og finne ly hos en polsk bonde. Herfra får han hjelp til å komme i kontakt med AK-motstandskjemperne i Øst-Polen, men finner raskt ut at han også må skjule sin jødiske herkomst blant de polske partisanene.

AK-partisanene i tv-serien utpeker seg med antisemittiske slagord, som "jødene skal vi drukne som kattunger" eller at jødene var like ille som kommunistene. Da Viktors jødiske herkomst blir avslørt, vil noen av partisanene henrette ham, men en enkeltperson innen gruppen gir ham en pistol og hjelper ham å flykte, igjen.

Dramaet berører et trist historisk faktum. Også i Polen var antisemittismen vidt utbredt i 1930- og 40-årene. Selv etter krigen var det overgrep mot jøder flere steder i Polen.

Dette sørgelige kapitelet i polsk historie er i økende grad blitt belyst og beklaget i dagens Polen. Men likevel vekker den tyske tv-serien avsky. I 'Gazeta Wyborcza' er man forarget over at polakkene i serien først og fremst blir fremstilt som overgripere og ikke ofre. Når motstandbevegelsen

Tysk propagandaplakat på polsk fra 1942 fremstiller jøder som "tyfuslus"

© Polske nasjonalarkiv/Kureren
AK blir fremstilt som like antisemittiske som nazistenes SS, er dette historieforfalskning, påpekes det.

Avisen spør retorisk "Hvem forklarer tyskerne at AK og SS ikke er det samme?" Riktignok hadde det eksistert tilfeler "der AK-soldater drepte jøder," men dette var ikke representativt for motstandsbevegelsen og tv-serien var derfor altfor ensidig, beklager avisen.

"Jeg tror ikke at tyskerne bevisst prøver å skyve ansvaret for Holocaust over på polakkene," skriver avisen i en lederspalte, med "det dreier seg vel heller om konsekvensene av uvitenhet." Kommentarfeltene i 'Gazeta Wyborcza' og andre polske aviser var langt mindre forsonlige.

Nå har også sjefen for den polske statskanalen 'TVP', Juliusz Braun, meldt seg til orde med en offisiell protest til den tyske søsterkanalen 'ZDF'. Tv-dramaet hadde "tegnet et fullstendig galt bilde," skriver Braun, og legger til at fremstillingen av den polske motstandshæren "ikke har noe til felles med den historiske sannheten og derfor må tilbakevises."

Nå raser debatten på nettfora i Tyskland og Polen. I Tyskland høres ofte standpunktet at det er på tide at polakkene gjør som tyskerne, og endelig begynner å vaske skittentøyet fra sin egen historie. Det høres beskyldninger om at polakkene dyrker offerrollen for å slippe å se på sine egne overgrep mot egne minoriteter og hevntoktene mot tyskerne etter 1945. Mer moderate tyske stemmer ber polakkene evne å se gråtonene i svart-hvitt-spekteret mellom ofre og overgripere.

I Polen hører man oftere beskyldningen om at tyskerne nå prøver å gjentolke krigshistorien og gjøre polakkene til gjerningsmenn. Det minnes om at det var Tyskland som okkuperte Polen på det mest brutale, og ikke omvendt. Og det påpekes at, om det er noen som ikke har rett til å be polakkene granske de mørke sidene av sin historie, så er det nettopp tyskerne.

Vanskelig bearbeidelse av polsk antisemittisme
Men også polakker som i samtiden prøver å sette fokus på antisemittismen på 30- og 40-tallet møter stor motstand. I januar ble den kontroversielle polske filmen 'Poklosie' lansert av regissør Wladyslaw Pasikowski. Filmen omhandler massakren av minst 340 jøder i den østpolske småbyen Jedwabne, som ble begått av polske bønder i 1941.

Filmen ble utskjelt som et angrep på nasjonen i de mest nasjonalistiske delene av polsk presse, og den populære skuespilleren Maciej Stuhr, som spiller en hovedrolle i 'Poklosie', opplevde en storm av angrep i sosiale medier. Stuhr ble blant annet kalt "jøde", som anses som skjellsord i mange nasjonalistiske kretser.

Men stormen mot filmen bestyrket følelsen av at filmen hadde vært nødvendig i den liberale majoriteten i landet og pressen. 'Gazeta Wyborcza' priste den vanskelige filmen som "en eksorsisme av samvittigheten vår" og andre liberale medier så filmen som et viktig skritt på veien til å ta et oppgjør med polsk antisemittisme, som det ble lagt komplett lokk på i de lange årene med kommunistisk styre.

Den liberale majoriteten i Polen er mer enn villig til å ta frem skjelettene i skapet i den polske historien.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no