Lover overskudd innen tre år i Burma: Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas © WEF/Kureren Økonomi - Burma
Telenor legger 3 mrd på bordet for lisens i Burma | Lover gode og billige teletjenester i Burma: Petter Furberg, leder av Telenor Myanmar | © Telenor/Kureren | Kureren, 30. januar 2014 - Telenor har i dag undertegnet en avtale med regjeringen i Burma om en landsdekkende telekommunikasjonslisens. Lisensbeløpet er på 500 millioner dollar (over 3 milliarder kroner). Selskapet forventer å ansette 1.000 mennesker og å nå 90 prosent av befolkningen i Burma.Lisensen omfatter frekvenser i 900MHz og 2,1GHz-båndene og gjelder i 15 år. Telenor tar sikte på å bygge ut "tilgjengelig og rimelig mobilkommunikasjon til innbyggerne i Burma," og vil lansere de første tjenestene innen åtte måneder, ifølge selskapet.
"Vi har passert en milepæl med undertegningen av denne landsdekkende lisensavtalen med regjeringen i Myanmar [Burma]. Dette markerer starten på en spennende reise i Myanmars utvikling, som Telenor vil støtte gjennom å levere mobiltjenester i verdensklasse og drive ansvarlig forretningspraksis av høy standard, slik vi gjør i alle våre markeder," sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i en uttalelse i dag.
Med en befolkning på rundt 60 millioner, der mindre enn ti prosent i dag har tilgang til mobile tjenester, representerer Burma "en god forretningsmulighet for Telenor," hevder selskapet, som ikke alltid har hatt like stort hell med sine satsninger i Asia. Likevel har Telenor tenkt å bygge på sin "regionale erfaring" når det nå etablerer Telenor Myanmar som en "massemarkedsoperatør".
Stor interesse for lisenser i Burma
Det var rekordstor interesse for lisensutlysningen i Burma i fjor sommer, der mer enn 91 selskap meldte seg på i konkurransen. Etter den første utvelgelsen startet Telenor i fjor forhandlingene med myndighetene for å sluttføre prinsippdetaljene i rammeverket.
Det norske teleselskapet har allerede startet etableringen av et datterselskap i Burma. Konkurrentene er nemlig i ferd med å gjøre det samme, og nå gjelder det å være raskt ute. "For å sikre rask utrulling har Telenor allerede utnevnt en ledergruppe og har startet rekruttering av ansatte på alle nivåer," forsikrer selskapet. I dag har Telenor rundt 150 ansatte i Burma, men forventer at dette skal øke til rundt 1.000 ansatte innen utgangen av året.
"Vi fokuserer på en rask utrulling av nettet og på å etablere et omfattende distribusjonssystem for å gjøre tjenestene lett tilgjengelig for befolkningen. Gjennom å tilby produkter som gir fremragende kundeopplevelser tar vi sikte å skape lojalitet og tillit hos våre kunder i Myanmar," sier Petter Furberg, leder av datterselskapet Telenor Myanmar.
Telenor tar sikte på å nå et positivt driftsresultat i Burma innen tre år etter lisenstildelingen, heter det. Den totale investeringsrammen, definert som "lisensavgift pluss akkumulerte tap inntil oppnådd positiv operasjonell kontantstrøm", forventes å bli rundt en milliard dollar. Av dette utgjør lisensbeløpet akkurat halvparten.
Politiske komplikasjoner
Men med denne lisensen vil Telenor også måtte finne seg i å bli kikket nærmere i kortene, særlige av internasjonale menneskerettsgrupper. Burma er fortsatt et diktatur, selv om verdenssamfunnet er optimistisk i forhold til demokratiseringsprosessen. Og en teleoperatør kan enten bidra til mer personlig frihet for befolkningen, eller den kan hjelpe myndighetene med overvåkningen og med å stramme grepet.
Menneskerettsgruppen Human Rights Watch (HRW) har for lengst meldt seg til orde. Allerede i juni i fjor minnet HRW Telenor om at lovverket omkring teletjenester i Burma fortsatt er helt åpent. Blant annet mangler fortsatt "reformer som beskytter retten til privatlivets fred, ytringsfrihet og tilgang til informasjon i mobil- og internettsektoren," ifølge HRW.
"Burmas lange historie med menneskerettsbrudd burde gi de to lisensvinnerne en idé om myndighetenes sensur, ulovlig overvåkning og til og med stengninger av nettverket," advarte HRWs Cynthia Wong. "Selskapene burde sørge for å sikre en sterk beskyttelse for sine brukere, gjøre det klart at de vil være åpne om myndighetenes krav og presse styresmaktene til å vedta lover som beskytter brukernes rettigheter," la hun til.
Telenor har ved en tidligere anledning allerede svart på henvendelser fra HRW. Da sa selskapet at det selvsagt har svært strenge etiske normer på plass når det gjelder menneskeretter. Telenor har allerede en politikk på hvordan de skal reagere dersom myndigheter krever personlige opplysninger, sensur og stengning av nettverk, skrev Telenors Mai Oldgard til HRW i fjor sommer.
Les mer om hvordan Telenor vant sin lisens i Burma i denne artikkelen: "Telenor får mobillisens i Burma". Av redaksjonen © Kureren
|