See also:
» 11.04.2014 - Russlands verste propagandablundere i Ukraina
» 11.04.2014 - Paven ber om unnskyldning for "mange pedofile" i kirken
» 10.04.2014 - Ebolautbruddet sprer seg i Vest-Afrika
» 09.04.2014 - Latvia og Litauen forbyr russisk tv
» 09.04.2014 - Ufred på Sveriges fredsinstitutt SIPRI
» 03.04.2014 - Norsk bistand: Rekordhøy og rekordspredd
» 03.04.2014 - Portugal frykter 40 prosents nedgang i befolkningen
» 08.04.2013 - Estisk vekst trosser eurokrisen











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Bussen i Tallin er gratis for byboerne
© Scania Omnicity/GNU/Kureren
Samfunn | Økonomi - Estland

Gratis kollektivtransport ble en fiasko i Estland

Trikken i Tallin er også gratis

© J. Zilinskaite/GNU/Kureren
Kureren, 12. november 2013
- Ved nyttår fikk Estlands hovedstad Tallin gratis kollektivtransport. Men etter nesten et år viser det seg at innbyggerne ikke bruker tjenesten mye mer enn før. Og mange mener nå at myndighetene kanskje vedtok satsningen litt for tidlig og på feil premisser.

Allerede i begynnelsen av 2012, ett år før kollektivtransporten ble gratis i Tallin, skrev Hannes Luts fra Det teknologiske universitet i München at kollektivtransporten i Tallin var både treg og hadde dårlig kvalitet. Folk ville ikke bruke den selv om den var gratis, sa Luts til den estiske avisen Postimees Tallin. Og han forutså mye av det som nå har skjedd i Tallinn.

I dag minner den samme avisen om at et av de viktigste argumentene for å begynne med gratis kollektivtransport i Tallin, i tillegg til populismen, var å oppnå den store drømmen om en renere by, med mindre biltrafikk, mindre luftforurensing og mindre bråk. Men det er ikke det som har skjedd.

Ifølge Den kungliga tekniska högskolan (KTH) i Stockholm, har det at kollektivtransporten er blitt gratis i Tallin medført at antall passasjerer har økt med kun 1,2 prosent. Det vil si, ingenting er skjedd.

Forskjellen mellom Tallin og andre byer i Estland var at kollektivtransporten her i utgangspunktet var billigere, og antall brukere var høyere enn andre steder, selv om buss- og trikkbrukere hadde begynt å gå ned i Tallin. Men andre ord har gratistilbudet kun klart å stoppe nedgangen i antall brukere.

Få insentiver for bilister
Men i Estland ser man også på andre grunner for at satsningen ser ut til å mislykkes.

I begynnelsen av 2013 skrev professor Dago Antov fra Det teknologiske universitet i Tallin at det finnes tre faktorer som påvirker brukernes valg. For det første, tiden det tar å reise over en distanse. For det andre, kostnadene. Og til sist alt som innebærer "kvalitet": Om bussen eller trikken er overbelastet, hvordan de andre passasjerer ter seg, om sjåføren er hyggelig, og så videre.

Ifølge Antov "teller kostnadene bare for dem som har lave inntekter, mens tid og kvalitet er viktigere for dem som har høyere inntekter. Og siden de som kjører bil er i den sistnevnte gruppen, kan man for så vidt forstå hvorfor gratis kollektivtransport ikke har redusert antallet kjøretøyer."

Men Postimees Tallin minner også om andre faktorer som har bidratt til at antall bilister ikke er blitt redusert.

"Det viktigste er utvilsomt det faktum at offentlig transport bare er gratis for personer som er registrert bosatte i byen Tallinn. Folk som bor i byene rundt hovedstaden, som pendler for å jobbe - og er de mest tallrike bilbrukerne - hadde ingen motivasjon for å endre vanene sine. Så viser det seg at folk ikke oppfører seg i henhold til det byen forventer seg, men i henhold til hva de får mest utbytte av," konkluderer avisen.

Også professor Andres Kasekamp fra Universitet i Tartu, Estlands nest største by, er skeptisk til satsningen. Til avisen Lietuvos Rytas sier han at "nå må vi betale for å parkere, noe som var gratis før. Og nå er det blitt et større antall parkeringssoner med det høyeste avgiftsnivået."

"Det kan være at noen mener at dette er en bærekraftig utvikling. Men folk flest mener at rådhuset i Tallin oppfører seg på denne måten fordi de trenger penger for at satsningen på gratis kollektivtransport skal fungere," klager professoren.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no