See also:
» 29.01.2014 - Forskere: Europeernes lyse hud er arv fra neandertalerne
» 27.01.2014 - Slik så europeere ut for 7.000 år siden
» 17.01.2014 - Ny forskning: "EØS-avtalen truer demokratiet"
» 12.12.2013 - Studie: "Midlertidige stillinger gir færre ansatte"
» 11.10.2013 - "Både bonde- og jegerkulturene er forfedre til dagens europeere"
» 04.09.2013 - Rapport: Hev pensjonsalderen eller øk innvandringen
» 23.08.2013 - Krydder har vært brukt i Europa i 8000 år
» 02.04.2013 - Kina bekrefter to dødsfall av nytt influensavirus











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Kina investerer i euroland
© Munich Innovation Group/Kureren

Kina | Europa
Viten | Økonomi

"Kinesiske investorer ikke så ille som antatt"

Kinesiske Weichai kontrollerer nå produksjonen av Kion gaffeltruckmerke Linde

© Kion/Kureren
Kureren
- Frykten er stor hos mange når kinesiske investorer ønsker å kjøpe opp et europeisk firma. Er de bare ute etter å tømme firmaet for patenter og kunnskap for så å flytte driften til Kina? En tysk studie viser at det som regel er motsatt.

En omfattende studie fra Det tekniske universitetet i München, offentliggjort våren 2013, ser nøyere på intensjonene til kinesiske investorer og følgene av at et europeisk firma kjøpes opp av et kinesisk. Rapporten, ledet av Philipp Sandner, viser at mye av frykten for kinesisk kapital er basert på fordommer.

"I motsetning til det forventede, var de fleste nye eierne ikke interessert i å tømme de nykjøpte firmaene sine for kunnskap. I stedet observerte vi et produktivt samarbeid i forskning og utvikling," oppsummerer Sandner. "De kinesiske selskapene så på disse investeringene som en måte å utvide produktutvalget sitt, styrke sin egen posisjon i Kina, og få et varig fotfeste i Europa," legger han til.

Forskerne fant ut at det hittil har vært lite håndfast kunnskap om motivene til den ekspansive kinesiske oppkjøpspolitikken man har observert i Europa i det siste. Derfor tok de for seg 50 forskjellige kinesiske selskapers investeringer, først og fremst i Tyskland og særlig innen sektorene elektronikk, mekanikk og fornybare energier.

"Gitt at disse selskapene selv gir ut svært lite informasjon," måtte forskerne basere seg på flere offentlig tilgjengelige databaser, ifølge Sandner.

Og det var særlig registrene for nye patentanmeldinger som viste seg å ha fyldig informasjon. Her kunne forskerne se hvilken enhet, den kinesiske eller den europeiske, som registrerte nye patenter, eller om de gjorde dette sammen, noe som ville indikere at de har utviklet produktene i samarbeid.

Generelt fant forskerne at det ikke var noen større forskjeller i kinesernes strategier i de forskjellige sektorene der de investerte.

Studien bekreftet antagelsen om at kineserne i svært stor grad var ute etter tilgang til avansert høyteknologi og patenter. "Men det var bare i svært lite omfang at de nye eierne flyttet knowhowen til Asia," sier Sandner.

Tvert imot, fant forskerne. I over 75 prosent av tilfellene valgte investorene heller å styrke forsknings- og utviklingsavdelingene i sine europeiske firmaer. I mange tilfeller ble også den opp

Angela Merkel var til stede da Weichai underskrev avtalen om å investere i tyske Kion

© Weichai/Kureren
rinnelige europeiske ledelsen i det oppkjøpte selskapet beholdt.

Rundt halvparten av investorene klarte i og med oppkjøpet å legge til nye teknologier i sin produktportefølje, fant forskerne videre. Det var tydelig at flere av oppkjøpene var motivert av et ønske om å utvide det kinesiske selskapets kontroll over produksjonskjeden.

Og med et større og bedre produktutvalg, kunne særlig kinesiske bygge- og elektronikkfirmaer styrke sin egen posisjon på det kinesiske markedet. Men de hadde også fokus på å komme inn på det europeiske markedet: "De nye eierne bruker oppkjøpet for å øke sin evne til å drive forskning og utvikling, etablere nye salgskanaler og ekspandere sitt kunde- og logistikknettverk," konkluderer Sandner.

"Noen kinesiske selskaper er mindre opptatt av å overføre patentert kunnskap eller å bygge opp forretninger i Europa. De er mer interessert i muligheten til å observere og få innsikt i hvordan de europeiske og amerikanske markedene fungerer," legger forskerne til.

Kineserne skaper nye arbeidsplasser
Særlig i land med mye industriell spesialkompetanse som Tyskland, viser eksemplene til forskerne at de kinesiske oppkjøpene heller skaper nye arbeidsplasser enn å eliminere gamle arbeidsplasser.

Et av de positive eksemplene forskerne trekker frem er den store kinesiske byggemaskinprodusenten XCMG, som blant annet lager gravemaskiner, kraner og lastebiler, men som hittil har vært konsentrert om det kinesiske markedet. I 2012 kjøpte XCMG opp aksjemajoriteten i den tyske betongpumpeprodusenten Schwing GmbH.

Ett år senere har det vist seg at de kinesiske investorene har tilført Schwing tiltrengt kapital, knowhow og nye arbeidsplasser. XCMG er i ferd med å bygge et enormt forsknings- og utviklingssentrum utenfor den tyske byen Krefeld, åpner det enorme kinesiske markedet for Schwing og vil prøve å bruke sin nye tyske base til å trenge inn på det europeiske markedet. Optimismen er kommet tilbake til firmaet Schwing, som har stagnert på innovasjonsfronten siden 2006, ifølge forskerne.

Den største ki

Stor i Kina: XCMG vil også inn på det europeiske markedet med sine gravemaskinger (reklamebilde)

© XCMG Group/Kureren
nesiske investeringen på det tyske markedet så langt sto den statseide dieselmotorprodusenten Weichai Power for i september 2012. Da kjøpte Weichai delvis opp gaffeltruckprodusenten Kion (Linde, Still og OM) fra Wiesbaden og overtok dermed ansvaret for 22.000 tyske arbeidsplasser på produksjonssiden.

Oppkjøpet skapte frykt da statsselskapet Weichai blant annet har i oppdrag å utføre regjeringens femårsplanmål om å gjøre den kinesiske provinsen Shandong til et sentrum for hydraulikkindustri. Weichai Power har sitt hovedkvarter i nettopp Shandong. Ville selskapet nå overføre knowhow og arbeidsplasser til Shandong?

Hittil har forskerne ikke sett noe som tyder på dette. De påpeker at Weichai hittil i første omgang har satset på billigproduksjon og en kvalitet tilpasset det kinesiske markedet. Dessuten skal Shandong, ifølge femårsplanen, i første rekke utvikle hydraulikkteknologi for det kinesiske markedet.

Det kan derfor se ut til at Weichai først og fremst vil bruke oppkjøpet av Kion til å posisjonere seg på verdensmarkedet og bruke Kion som en døråpner for å nå ut internasjonalt, samtidig som de ønsker å overføre teknologi til Kina. Hittil har overtakelsen ikke hatt noen målbar innflytelse på arbeidsplassene i Tyskland.

Erfaringene er jevnt over positive
Leder for Institutt for strategi og organisasjon ved Det tekniske universitetet i München, Isabell Welpe, konkluderer derfor at "oppkjøp fra kinesiske selskaper ikke utgjør en fare i seg selv."

"I mange tilfeller har erfaringene vært svært positive for de tyske selskapene som er involvert. Det sterke finansielle ståstedet til investorene har bidratt til å trygge arbeidsplasser og produksjonskapasitet, forsere teknologiutviklingen og gi dem adgang til asiatiske markeder," oppsummerer Welpe.

Mer informasjon
Studiet ble gjennomført som et samarbeid mellom Det tekniske universitet i München og selskapet Munich Innovation Group. Hele forskningsrapporten kan leses på denne websiden (på tysk).




    Utskriftsversjon


På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no