Kina | Europa Kina investerer i euroland © Munich Innovation Group/KurerenViten | Økonomi "Kinesiske investorer ikke så ille som antatt"
"I motsetning til det forventede, var de fleste nye eierne ikke interessert i å tømme de nykjøpte firmaene sine for kunnskap. I stedet observerte vi et produktivt samarbeid i forskning og utvikling," oppsummerer Sandner. "De kinesiske selskapene så på disse investeringene som en måte å utvide produktutvalget sitt, styrke sin egen posisjon i Kina, og få et varig fotfeste i Europa," legger han til. Forskerne fant ut at det hittil har vært lite håndfast kunnskap om motivene til den ekspansive kinesiske oppkjøpspolitikken man har observert i Europa i det siste. Derfor tok de for seg 50 forskjellige kinesiske selskapers investeringer, først og fremst i Tyskland og særlig innen sektorene elektronikk, mekanikk og fornybare energier. "Gitt at disse selskapene selv gir ut svært lite informasjon," måtte forskerne basere seg på flere offentlig tilgjengelige databaser, ifølge Sandner. Og det var særlig registrene for nye patentanmeldinger som viste seg å ha fyldig informasjon. Her kunne forskerne se hvilken enhet, den kinesiske eller den europeiske, som registrerte nye patenter, eller om de gjorde dette sammen, noe som ville indikere at de har utviklet produktene i samarbeid. Generelt fant forskerne at det ikke var noen større forskjeller i kinesernes strategier i de forskjellige sektorene der de investerte. Studien bekreftet antagelsen om at kineserne i svært stor grad var ute etter tilgang til avansert høyteknologi og patenter. "Men det var bare i svært lite omfang at de nye eierne flyttet knowhowen til Asia," sier Sandner. Tvert imot, fant forskerne. I over 75 prosent av tilfellene valgte investorene heller å styrke forsknings- og utviklingsavdelingene i sine europeiske firmaer. I mange tilfeller ble også den opp
Rundt halvparten av investorene klarte i og med oppkjøpet å legge til nye teknologier i sin produktportefølje, fant forskerne videre. Det var tydelig at flere av oppkjøpene var motivert av et ønske om å utvide det kinesiske selskapets kontroll over produksjonskjeden. Og med et større og bedre produktutvalg, kunne særlig kinesiske bygge- og elektronikkfirmaer styrke sin egen posisjon på det kinesiske markedet. Men de hadde også fokus på å komme inn på det europeiske markedet: "De nye eierne bruker oppkjøpet for å øke sin evne til å drive forskning og utvikling, etablere nye salgskanaler og ekspandere sitt kunde- og logistikknettverk," konkluderer Sandner. "Noen kinesiske selskaper er mindre opptatt av å overføre patentert kunnskap eller å bygge opp forretninger i Europa. De er mer interessert i muligheten til å observere og få innsikt i hvordan de europeiske og amerikanske markedene fungerer," legger forskerne til. Kineserne skaper nye arbeidsplasser Særlig i land med mye industriell spesialkompetanse som Tyskland, viser eksemplene til forskerne at de kinesiske oppkjøpene heller skaper nye arbeidsplasser enn å eliminere gamle arbeidsplasser. Et av de positive eksemplene forskerne trekker frem er den store kinesiske byggemaskinprodusenten XCMG, som blant annet lager gravemaskiner, kraner og lastebiler, men som hittil har vært konsentrert om det kinesiske markedet. I 2012 kjøpte XCMG opp aksjemajoriteten i den tyske betongpumpeprodusenten Schwing GmbH. Ett år senere har det vist seg at de kinesiske investorene har tilført Schwing tiltrengt kapital, knowhow og nye arbeidsplasser. XCMG er i ferd med å bygge et enormt forsknings- og utviklingssentrum utenfor den tyske byen Krefeld, åpner det enorme kinesiske markedet for Schwing og vil prøve å bruke sin nye tyske base til å trenge inn på det europeiske markedet. Optimismen er kommet tilbake til firmaet Schwing, som har stagnert på innovasjonsfronten siden 2006, ifølge forskerne. Den største ki
Oppkjøpet skapte frykt da statsselskapet Weichai blant annet har i oppdrag å utføre regjeringens femårsplanmål om å gjøre den kinesiske provinsen Shandong til et sentrum for hydraulikkindustri. Weichai Power har sitt hovedkvarter i nettopp Shandong. Ville selskapet nå overføre knowhow og arbeidsplasser til Shandong? Hittil har forskerne ikke sett noe som tyder på dette. De påpeker at Weichai hittil i første omgang har satset på billigproduksjon og en kvalitet tilpasset det kinesiske markedet. Dessuten skal Shandong, ifølge femårsplanen, i første rekke utvikle hydraulikkteknologi for det kinesiske markedet. Det kan derfor se ut til at Weichai først og fremst vil bruke oppkjøpet av Kion til å posisjonere seg på verdensmarkedet og bruke Kion som en døråpner for å nå ut internasjonalt, samtidig som de ønsker å overføre teknologi til Kina. Hittil har overtakelsen ikke hatt noen målbar innflytelse på arbeidsplassene i Tyskland. Erfaringene er jevnt over positive Leder for Institutt for strategi og organisasjon ved Det tekniske universitetet i München, Isabell Welpe, konkluderer derfor at "oppkjøp fra kinesiske selskaper ikke utgjør en fare i seg selv." "I mange tilfeller har erfaringene vært svært positive for de tyske selskapene som er involvert. Det sterke finansielle ståstedet til investorene har bidratt til å trygge arbeidsplasser og produksjonskapasitet, forsere teknologiutviklingen og gi dem adgang til asiatiske markeder," oppsummerer Welpe. Mer informasjon Studiet ble gjennomført som et samarbeid mellom Det tekniske universitet i München og selskapet Munich Innovation Group. Hele forskningsrapporten kan leses på denne websiden (på tysk). Av redaksjonen © Kureren
På forsiden nå
|
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.