Utstillingen "Kongolandsby" under grunnlovsjubileet i Frognerparken i Oslo i 1914 © European Attraction Limited/Kureren"Kongolandsby" fra 1914 gjenskapes i Oslo i 2014
"European Attraction Limited" er et kunstprosjekt som vakte stor oppmerksomhet da det først ble lansert i 2011. Kunstnerne Mohamed Ali Fadlabi og Lars Cuzner presenterte planer om å gjenskape "en kongolesisk landsby" i Frognerparken i 2014, eksakt hundre år etter at 80 "kongolesere" ble stilt ut på samme sted under verdensutstillingen og grunnlovsfeiringen i 1914.
Egentlig var slike menneskelige dyrehager et 1800-tallsfenomen og gått noe av moten i 1914. Forløperen til den kongolesiske by Oslo var den internasjonale utstillingen i Brussel i 1897, som eksplisitt feiret Belgias brutale fremferd i Afrika. For anledningen fraktet man 267 kongolesere til Brussel, og svært mange av dem døde under utstillingsperioden og ble gravlagt i en massegrav. Til Oslo inviterte man den ungarskfødte impresarioen Benno Singer, som hadde erfaring med slike arrangementer. Den opprinnelige ideen i 1914 var å skape et samisk, og ikke kongolesisk by. Men utstillingskomiteen motsatte seg dette, siden samefolket var en del av den nye norske nasjonen. "Tanken om at la stemmeberettigede norske borgere fremvises for penge er for usmakelig. Vi har derfor sløifet denne del," uttalte utstillingskomiteen. Med kongolesere var det derimot en annen sak. Og selv om man i Norge i liten grad deltok i den imperialistiske ekspansjonen verden over - mer på grunn av manglende anledning enn på grunn av ideologisk motstand - var holdningene til de "primitive negerstammene" som mindreverdige mennesker de samme her som ellers på kontinentet. Ifølge Bradley vet man lite om hvordan de 80 "kongoleserne" - man går nå ut fra at utstillingsobjektene faktisk kom fra Senegal - ble behandlet i Oslo. Men Bradley har ikke funnet noen referanser til "kongoleserne" utenfor den kunstige landsbyen i Frognerparken, så han går ut fra at de mer eller mindre ble sperret inne der, uten anledning til å bevege seg fritt i Oslo. "Oslo-utstillingen var atypisk siden den verken feiret en industrien eller en kolonial ekspansjon, men snarere et politisk øyeblikk, det at Norge nylig hadde fått sin uavhengighet," påpeker Bradley. Han er derfor noe overrasket over at et kolonialt symbol som en Kongolandsby ble valgt som underholdningsbidrag. Men publikumsrekorden viste raskt at utstillingen traff datidens nerve. Norsk imperialisme Kunstnerne Fadlabi og Cuzner selv, mener at et naivt norsk publikum den gang ble møtt av et liksom-Afrika, slik det ble skapt av belgisk kolonialisme og presentert som et karneval og freakshow i 1914. Cuzner og Fadlabi sier de med gjenskapelsen vil vise til historisk norsk rasisme og spørre om hva som har endret seg siden da. Og de foreslår at noen av disse historiske rasistiske holdningene kan ha overlevd i det norske samfunnet frem til nå. Kureren-redaktør Rainer Chr. Hennig kommenterer at utstillingen, "dersom man makter å gi publikum nødvendig bakgrunnsinformasjon," kan være en viktig tankevekker. "Det hevdes ofte feilaktig at Norge ikke har en imperialistisk fortid, men dette er feil," hevder Hennig. "Etter Første verdenskrig ble det i Norge ytret ønske om at Kamerun burde bli norsk koloni som kompensasjon for innsatsen til den norske handelsflåten, noe som heldigvis ble avslått. Senere rettet vi vår trang til å skape et imperium mot Ishavet, inkludert et forsøk på å kolonisere Øst-Grønland med sin inuittbefolkning. Også dette gikk heldigvis i vasken," sier Hennig. "Det manglet altså ikke på imperialistisk interesse i Norge, det manglet på anledning til å skape et imperium. Og kanskje kan Kongolandsbyen, i all sin vemmelighet, hjelpe oss med å ta et oppgjør med de styggere sidene av vår nasjonalisme, som på ingen måte er blitt utryddet i 2014," konkluderer redaktøren. Av redaksjonen © Kureren |
Tweet | Utskriftsversjon |
På forsiden nå
Cuba "Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer" Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba. |
Libanon Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang. |
Innenriks | Verden Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original. |
Spania Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer. |
Sør-Korea Sør-Korea lokker med ville matopplevelser Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien. |
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.