See also:
» 25.02.2014 - Danskene ønsker ikke flere norske turister
» 19.11.2013 - Tyskland er det raskest voksende reisemålet i Europa
» 23.08.2013 - København feier havfruens 100-årsdag
» 16.05.2013 - Norwegian satser stort på det tyske markedet
» 25.04.2013 - Berlin skal innføre turistskatt
» 22.04.2013 - Billigere øl og mineralvann i Danmark
» 10.04.2013 - Europas største akvarium åpner i København
» 12.03.2013 - Flytrafikken på Gardermoen overgår nå København











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Tunnelen mellom danske Lolland og tyske Fehmarn korter ned bilveien med 135 km
© Geo Basis DE/BKG/Google/Kureren
Reise | Økonomi - Danmark | Tyskland

Mot avgjørelse om tunnel mellom Danmark og Tyskland

Her, utenfor Rødbyhavn på Lolland, skal tunnelen ilandføres

© Femern AS/Kureren
Kureren, 11. september 2013
- Tunnelen mellom danske Lolland og tyske Fehmarn, som vil gjøre bilturen fra Oslo til Hamburg 135 km kortere, er i ferd med å konkretiseres. Driftsselskapet Femern A/S har nå bestemt seg for en senketunnel, på tross av protester fra miljøbevegelsen. Arbeidene begynner i 2015.

Den 19 km lange tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil gi en nesten snorrett motorvei- og togforbindelse mellom København og Hamburg og spare bilister og jernbanen omveien via Odense og Flensburg. Etter mye om og men ble prosjektet endelig godkjent av Folketinget og Forbundsdagen i 2009.

Siden den tid har det blitt utredet hvordan vei- og togforbindelsen skulle bygges. Den opprinnelige opsjonen om å bygge en bro er i praksis allerede sjekket ut på grunn av sjøtrafikken i området og antatte, negative miljøkonsekvenser.

Siden den tid har spørsmålet dreid seg om å bygge en senketunnel, liggende delvis oppå havbunnen, eller å bore en tunnel under havbunnen. Miljøvernmyndighetene i både Tyskland og Danmark har konkludert med at en boret tunnel ville gjøre minst skade på miljøet, og har gått sterkt inn for dette alternativet.

Men i dag sier det danske driftsselskapet Femern A/S at de har endt opp med en senketunnel. "På grunn av den store risikoen forbundet med byggingen, det tekniske merarbeidet og ekstra kostnader på 1,3 milliarder euro [10 milliarder kr], vil vi søke om den løsningen som ifølge miljøvernmyndighetene er den nest beste," sier Femern-talsmann Obinna van Capelleveen.

Ifølge Capelleveen skal det danske selskapet legge frem en rapport om miljøkonsekvensene av de tre diskuterte alternativene på et dialogmøte i morgen. Dette omfatter en skråkabelbro, en senketunnel og en vanlig tunnel. "Det er mulig å få løyve for alle de tre variantene i både Tyskland og Danmark, ut fra mi

Element i den planlagte senketunnelen mellom Danmark og Tyskland

© Femern AS/Kureren
ljømessige hensyn," sier talsmannen.

Han fremhevet videre at det både var økonomiske og byggetekniske årsaker til at driftsselskapet gikk inn for en senketunnel fremfor en boret tunnel. Ifølge Capelleveen vil anleggsarbeidene vare 18 måneder lenger ved sistnevnte alternativ, noe som også har økonomiske konsekvenser. Dessuten var det store sikkerhetsutfordringer ved boringen av en tunnel i løsmassene på havbunnen i Østersjøen.

Arbeidene allerede i gang
Byggearbeidene i forbindelse med den nye direkteforbindelsen har så smått begynt å komme i gang, særlig på dansk side. Det er særlig snakk om forbindelsesveier og jernbaneinfrastruktur som nå forberedes på øyene Lolland og Fehmarn (Femern på dansk). Motorveien fra København til Rødbyhavn er allerede ferdig, og de første veiarbeidene i Rødbyhavn, der tunnelen skal begynne, starter opp i løpet av denne måneden, meldte driftsselskapet nylig.

Men for selve tunnelen gjenstår det fortsatt mange forberedelser. Først må Femern A/S søke om godkjenning fra tyske og danske myndigheter for den konkrete senketunnelløsningen, noe som må opp i parlamentene i både København og Berlin. Dersom godkjenningen blir gitt, regner selskapet med at byggearbeidene med tunnelen kan starte opp i 2015.

Prosjektet som helhet forventes å stå ferdig i 2021, ifølge selskapet. Da vil tunnelen erstatte fergen Puttgarden-Rødbyhavn for både tog- og biltrafikk. Men det vil bli langt fra gratis å benytte tunnelen. Den skal i stor grad finansieres av høye bompenger.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no