Tunnelen mellom danske Lolland og tyske Fehmarn korter ned bilveien med 135 km © Geo Basis DE/BKG/Google/KurerenMot avgjørelse om tunnel mellom Danmark og Tyskland
Den 19 km lange tunnelen mellom Danmark og Tyskland vil gi en nesten snorrett motorvei- og togforbindelse mellom København og Hamburg og spare bilister og jernbanen omveien via Odense og Flensburg. Etter mye om og men ble prosjektet endelig godkjent av Folketinget og Forbundsdagen i 2009.
Han fremhevet videre at det både var økonomiske og byggetekniske årsaker til at driftsselskapet gikk inn for en senketunnel fremfor en boret tunnel. Ifølge Capelleveen vil anleggsarbeidene vare 18 måneder lenger ved sistnevnte alternativ, noe som også har økonomiske konsekvenser. Dessuten var det store sikkerhetsutfordringer ved boringen av en tunnel i løsmassene på havbunnen i Østersjøen. Arbeidene allerede i gang Byggearbeidene i forbindelse med den nye direkteforbindelsen har så smått begynt å komme i gang, særlig på dansk side. Det er særlig snakk om forbindelsesveier og jernbaneinfrastruktur som nå forberedes på øyene Lolland og Fehmarn (Femern på dansk). Motorveien fra København til Rødbyhavn er allerede ferdig, og de første veiarbeidene i Rødbyhavn, der tunnelen skal begynne, starter opp i løpet av denne måneden, meldte driftsselskapet nylig. Men for selve tunnelen gjenstår det fortsatt mange forberedelser. Først må Femern A/S søke om godkjenning fra tyske og danske myndigheter for den konkrete senketunnelløsningen, noe som må opp i parlamentene i både København og Berlin. Dersom godkjenningen blir gitt, regner selskapet med at byggearbeidene med tunnelen kan starte opp i 2015. Prosjektet som helhet forventes å stå ferdig i 2021, ifølge selskapet. Da vil tunnelen erstatte fergen Puttgarden-Rødbyhavn for både tog- og biltrafikk. Men det vil bli langt fra gratis å benytte tunnelen. Den skal i stor grad finansieres av høye bompenger. Av redaksjonen © Kureren |
Tweet | Utskriftsversjon |
På forsiden nå
Cuba "Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer" Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba. |
Libanon Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang. |
Innenriks | Verden Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original. |
Spania Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer. |
Sør-Korea Sør-Korea lokker med ville matopplevelser Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien. |
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.