See also:
» 11.04.2014 - Paven ber om unnskyldning for "mange pedofile" i kirken
» 03.04.2014 - Norsk bistand: Rekordhøy og rekordspredd
» 05.02.2014 - Vatikanet i ordkrig med FN om pedofile prester
» 20.01.2014 - Ulikheten i verden eksploderer
» 06.12.2013 - Mandela, en milepæl for Afrikas omdømme i verden
» 03.12.2013 - Verdens korrupsjonskart bryter med fordommer
» 21.11.2013 - Sammenbrudd i klimaforhandlingene i Warszawa
» 05.11.2013 - Paven med meningsmåling om homofile, skilsmisser og kondomer











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Globale mat- og drikkevaremerker
© Oxfam/Kureren
Samfunn | Økonomi - Verden

Matvaregiganter "kaster millioner ut i fattigdom"

Tilgangen til rent vann er begrenset i de fleste u-land: En bonde i Bangladesh vasker kua si

© Kibae Park/UN Photo/Kureren
Kureren, 27. februar 2013
- De ti største mat- og drikkevareprodusentene i verden har til sammen et overskudd på over 6 milliarder kroner - daglig. En ny Oxfam-rapport hevder at dette er på bekostning av landarbeidere og miljøet i fattige land.

Matvaregigantene er tilstede over hele verden, på salgs-, produksjons- og innkjøpssiden. Og mens verdens matvareproduksjon stadig samles på færre hender og industrien går så det suser, er det også stadig flere som blir ofre for gigantfirmaene, mener Oxfam å kunne dokumentere i en ny rapport.

I Pakistan, for eksempel, synker grunnvannsspeilet dramatisk i deler av landet, og Nestlé gis deler av skylden for dette. Næringsmiddelgiganten fyller rent grunnvann på flasker og har oppnådd en markedsandel på 50 prosent i Pakistan. Og mens flaskevannet selger stadig bedre i landet, synker grunnvannsspeilet på landet og et økende antall fattige får ikke tilgang til rent vann.

I Brasil er gigantfirmaet Kraft sterkt engasjert i kjøttproduksjonen. I 2009 ble Kraft anklaget for å kjøpe kjøtt fra brasilianske leverandører som settes i forbindelse med avskogingen av store deler av regnskogen i Amasonas for å etablere store nye kvegfarmer.

I disse dager er det giganten Coca Cola som settes i pressens søkelys. Brusprodusenten settes i forbindelse med barnearbeid på Filippinene etter at det ble funnet underleverandører med svært lave priser som brøt med det fattige landets arbeidsmiljølovgivning.

Detter er kun noen av de globale eksemplene den britiske hjelpeorganisasjonen Oxfam presenterer i sin omfattende rapport om verdens matvareindustri. Oxfam hevder at de ti store heller fremmer fattigdom enn å forsyne verden med mat.

"I mer enn hundre år har verdens mektigste mat- og drikkevareselskaper basert seg på billig jordbruksland og arbeidskraft for å produsere rimelige produkter og enorme gevinster. Men disse overskuddene har ofte kommet på bekostning av miljøet og lokalsamfunn verden rundt, og de har bidratt til et matvaresystem i krise," hevder rapporten.

Oxfam viser til paradokset at det nettopp er blant verdens småbrukere og landarbeidere, "som leverer næringsmidler til 2-3 milliarder mennesker verden over," at fattigdommen og sulten er mest utbredt. 60 prosent av verdens landarbeidere lever i fattigdom, ifølge en FN-rapport fra 2012. Disse vil fortsette å være utsatte, ifølge Oxfam, ettersom klimaendringer gjør landbruket mer værutsatt, verdens matvarepriser svinger som sjelden før, jordbruksland brukes til å produsere luksusprodukter og fruktbar mark og vann begynner å bli knappe ressurser.

Hjelpeorganisasjonen har bitt seg merke i at matvaregigantene har begynt å ta noe mer ansvar for sosiale og miljømessige forhold der de opererer, særlig ettersom omdømmet begynner å bli viktigere i markedsføringen. Firmaene har kastet seg ut i kampen mot bruk av jordbruksland til biodieselproduksjon og engasjerer seg oftere i lokalmiljøene der de opererer. Men det er ikke nok, hevder Oxfam.

De ti store selskapene Oxfam-rapporten fokuserer på er Associated British Foods (ABF), Coca Cola, Danone, General Mills, Kellogg, Mars, Mondelez International (tidligere Kraft Foods), Nestlé, PepsiCo og Unilever. Disse omtales som "verdens mektigste mat- og drikkevareselskaper." Organisasjonen krever større åpenhet og bedre kontroll med produksjonskjeden for disse firmaene.

Ifølge rapporten, er det store forskjeller hvordan disse gigantene opptrer internasjonalt. Nestlé og Unilever roses for å ta samfunnsansvar ved å være åpne om sin politikk for å "takle sosiale og miljømessige utfordringer i leverandørkjeden," mens ABF og Kellogg ser ut til å mangle slike politikker.

Hele Oxfam-rapporten kan leses på denne lenken (pdf-dokument på engelsk).



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no