See also:
» 15.04.2015 - Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land
» 23.01.2014 - Verdensøkonomien i vekst, men ledigheten stiger fortsatt
» 20.01.2014 - Ulikheten i verden eksploderer
» 07.12.2013 - WTO: Ny global handelsavtale i havn
» 03.12.2013 - Verdens korrupsjonskart bryter med fordommer
» 05.10.2013 - Sukkeret i colaen din kan være stjålet
» 05.04.2013 - "Kinesiske turister bruker mest penger"
» 02.04.2013 - Flere nordmenn velger å dra på cruise











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Fra Emiratenes stand på reiselivsmessen World Travel Market (WTM) i London i 2012
© WTM/Kureren
Reise | Økonomi - Midtøsten | Verden

Halalturismen blomstrer verden over

Al-Jawhara Gardens Hotel: Dubais første firestjerners halalhotell

© Al-Jawhara/Kureren
Kureren, 26. august 2013
- Fremveksten av islamsk turisme er en av de store trendene i reiselivsnæringen i det 21. århundret. Det anslås at muslimske turister vil omsette for 52 prosent mer innen 2020. Gitt veksten i dette markedet, satser mange reiselivsbedrifter på å utvikle halalhoteller og -menyer.

I fremtiden vil det ikke bare ligge en Bibel i nattbordsskuffen på hotellrommet. Hotellene må også tilpasse seg den økende strømmen av muslimske reisende.

I 2020 vil 14 prosent av de internasjonale reisene vil bli utført av muslimske turister, ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Dinar Standard som ble presentert på reiselivsmessen Internationale Tourismus-Börse (ITB) i Berlin i tidligere i år.

Rapporten var basert på reisevaner blant muslimer i Asia, Midt-Østen, Nord-Afrika og Amerika. I undersøkelsen ble tusen mennesker fra muslimske land som reiser ofte utenlands intervjuet.

På spørsmålet om hva som var viktigst for dem på reisemålet, nevnte 67 prosent av respondentene "halalmat", det vil si mat utarbeidet i henhold til forskriftene i Koranen. 53 prosent sa at de først og fremst reiser med familien, 23 prosent reiser sammen med venner og 19 prosent reiser med ektefellen.

Videre anslås det i rapporten at muslimske turister allerede nå bruker rundt 98 milliarder euro (800 milliarder kroner) på å reise hvert år. Man forventer at dette øker til 149 millioner euro innen 2020, noe som tilsvarer en økning på hele 52 prosent i syvårsperioden.

Og med tanke på veksten i dette markedet, har mange reiselivsbedrifter, spesielt hotellkjeder, begynt å forplikte seg til å utvikle halaltilbud. Det finnes allerede hoteller om er 100 prosent halal, noe som innebærer at de ikke serverer alkohol, kun tilbyr halalmat på menyen, har særskilte anlegg for kvinner, innreder et bønnerom og satser på et spesielt innbydende miljø for muslimske turister.

Andre hoteller velger å tilpasse sine tilbud. For eksempel har det berømte Hotel Sacher i Wien (Østerrike) spesielle fasiliteter for bønn og tilbyr halalmåltider før soloppgang og etter solnedgang under ramadan (fastemåneden).

Også andre hoteller, som luksuriøse Lord Milner i London eller Holiday Villa-hotellkjeden, har tilpasset rommene sine ved å sette opp et skilt der det informeres om retningen mot Mekka.

Nye favorittreisemål
Så langt har favorittreisemålene for muslimske turister vært Egypt, Malaysia, Tyrkia, Qatar og Emiratene, altså overveiende muslimske land der et halaltjenestetilbud er sikret.

For å lokke pengesterke muslimske turister, har dermed også andre ikke-muslimske destinasjoner, som Australia eller New Zealand, måttet begynne å tilpasse hotellene sine med halaltilbud, bemerker rapporten. Det dreier seg i stor grad om hotellkjeder fra muslimske land som slår seg ned i vestlige reisemål, men også europeiske og amerikanske kjeder begynner å tilpasse seg.

I Dubai, for eksempel, har den lokale hotellkjeden Hospitality Almulla planer om å åpne 150 halalhoteller i Midtøsten, Europa og Nord-Amerika i løpet av 2015. Al-Jawhara-hotellkjeden går enda lengre og planlegger at 25 prosent av hotellene deres i Dubai skal drives i full overensstemmelse med islamsk lov (sharia).

For sin del, planlegger den tysksveitsiske hotellkjeden Kempinski å bygge opptil 30 halalhoteller i Nord-Afrika, Gulfstatene og Europa fram til 2015. Også Best Western tilbyr nå halalhoteller i Malaysia, Bahrain og Oman, og planlegger å åpne flere slike hoteller i de neste årene.

I mellomtiden anslår Rezidor Hotel Group, med base i Brussel og med kontroll over blant annet hotellkjedene Radisson SAS og Park Inn, at det muslimske markedet vil vokse rundt 20 prosent årlig i løpet av det neste tiåret. Også Rezidor antyder at de vil styrke tilpasningen til det viktige muslimske markedet.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no