Spania Lokalt skattekontor i Navarra, Spania © Gobierno de Navarra/KurerenØkonomi 10 ting du må vite før du starter bedrift i Spania
Hvis du tror at du kan etablere en bedrift i Spania og du kan ikke spansk, kan bare glemme å gjøre dette på egen hånd. Da må du finne noen som du kan stole 100 prosent på og som kan språket og systemet. Utover at få byråkrater kan engelsk er det byråkratiske språket i Spania provoserende komplisert. Selv spanjolene forstår ikke mye at det som står i alle de forkjellige skjemaene som trenges i løpet av registreringsprosessen. Ofte virker det som om byråkratene bak skranken heller ikke forstår språket. Og det finnes selvfølgelig ikke versjoner på engelsk. 2 - Glem Internet I Norge er det ganske lett å registrere en bedrift i Brønnøysundregistrene. Men det er ingen nordmenn som kjører dit for å gjøre det. Heldigvis, eller naturligvis, kan man gjøre det på Internet. Dette er helt uaktuelt i Spania. Du må gjøre det fysisk i det regionale "Registro Mercantil" (forretningsregisteret). Det er heller ikke mulig å bruke Internet for å rapportere til myndighetene, for eksempel momsoppgavene eller årsoppgavene. I Spania må du gjøre det fysisk i ditt regionale "Oficina de Hacienda" (Skattekontoret) samt på "Registro Mercantil". Og for å få betalt skatt eller MOMS må du gjøre også det fysisk, men kun i en av de bankene som ditt lokale skattekontor har avtale med. Med andre ord, siden det i Spania ikke finnes noe som ligner på Altinn.no, må du regne med at du må bli i Spania hele året og bruke ganske mye tid for bare å levere et Momsoppgave. Eller du må betale for noen som du kan stole 100 prosent på, da du må gi ham eller henne vide fullmakter over bedriften og kontoen (noe som for øvrig også er en tidkrevende prosess). 3 - Lær disse ordene Før du begynner med å etablere et firma, må du lære et par ord som du kommer ikke til å glemme: Notario (notarius publicus), escrituras (firmaattest med kompliserte vedtekter), registro mercantil (forretningsregisteret), oficina de hacienda (Skattekontoret), seguridad social (helse- og pensjonsforsikringen) og asesor fiscal (finansrådgiver). Da er det bare å begynne. 4 - Notario Uansett hva slags bedrift du skal drive med, trenger du først en "Notario" (notarius publicus). Det finnes hundrevis av notarios i alle byer i Spania. En notario er, som regel, en gammel mann (alltid i dress og slips) som har et luksuriøst kontor med forbløffende mange ansatte. Her må du først bestille time. Da snakker du først med en ansatt og forteller dem alt de trenger å vite (hvem skal eie bedriften, hvem skal være økonomisk ansvarlig, osv.). Ur fra det vil de begynne å utarbeide det omfattende dokumentet som heter "escrituras" (firmaattest) En escritura pleier å ha en 30-50 sider, der det tilsynelatende ikke står mye viktig, men det er det første du må ha for å begynne hele etableringsprosessen. Notario vil du senere se hver gang det skjer den aller minste endring i bedriften, som når du flytter tvers over gata, du bytter bankforbindelse eller Kari ikke lenger vil være oppført som deleier. Da må hele escrituraen skrives om igjen (som selvsagt kun er et første steg i prosessen). 5 - Escrituras Å få de endelige escrituraene kan ta to-tre uker. Da får en telefon fra kontor til notarioen, og de forteller deg at dokumentet er ferdig og klart for signering. Da må du bestille time igjen med selve notario (sjefen) til stedet. Og da kommer den store dagen. Du møter endelig selve notario, som leser opp dokumentet til deg og begge signerer dem. Da er escrituraen klar for prosessen videre (for denne gang). 6 - Registro Mercantil Registro Mercantil er det som her i Norge er Brønnøysundregistret, eller i hvert fall en del av det. I Spania finnes det minst ett i hver provins/distrikt. Og her vil du komme på besøk ganske ofte. For det første, er det her du må levere escrituraen så den kan få en mengde fine stempler som betyr at bedriften er riktig registrert (med mindre de har noe å utsette på escrituraen din, da). Dette kan ta to-tre uker. 7 - Hacienda Når du endelig får den gjennomstemplede escrituraen din tilbake fra Registro Mercantil, må du ta den med deg til ditt lokale "Oficina de Hacienda" (skattekontor). Her får du registrert firmaet ditt hos myndighetene for siste gang. Dette kan ta tid, avhenging av hvilke region i Spania du er i. Madrid, Catalonia og Baskeland er raskere, Kanariøyene kan ta lang tid. 8 - Seguridad Social Skal du også ha ansatte i din bedrift, må du registrere deg i ditt lokalt "Oficina de Seguridad Social" (et slags trygdekontor). Dette gjelder også deg selv, dersom du bor helårs i Spania og dermed vil benytte deg av helsevesenet i landet og opparbeide deg pensjonsrettigheter. Hos seguridad social er gode råd dyre. Ingen kan på forhånd sis hva som kreves av deg, da dette kommer veldig mye an på firmaets art, din tilknytning til Spania og ikke minst saksbehandlerens kompetanse hva angår utenlandske bedriftseiere. Forbered deg på hva som helst. For å være helt ærlig, på dette tidspunktet av prosessen var jeg så utbrent at jeg ikke skjønte mye av hvordan jeg klarte å vri meg ut av denne prosessen. 9 - Asesor Fiscal I Spania er det helt umulig å skrive sitt eget regnskap. Skal du levere momsoppgavene, årsoppgavene eller arbeidsgiveroppgave, må du først gå til ditt lokale skattekontor for å kjøpe det riktige skjemaet. Men å fylle ut skjemaene er helt umulig. Språket er helt uforståelig for selv spanjolene, og du finner knapt noen spanjol som tar sjansen på å gjøre dette på egen hånd. Da må du ha en "asesor fiscal" (finansrådgiver) som gjør denne jobben for deg (mot god betaling). Det er ikke lett å finne en god asesor fiscal, og har du en god en, betyr det at han (det er "alltid" en mann) ikke har tid til å ta telefonen når du ringer og at du alltid må purre ti ganger. Har du en dårlig en, gjør han stadig feil. Problemet er når du ikke er fornøyd med din finansrådgiver. Siden han har flere fullmakter, står han nemlig navngitt i escrituraen. Og den vil du vel ikke omgjøre hos notarius og omregistrere hos registro mercantil og hacienda en gang til, vil du vel? 10 - Har du fått etablert firmaet ditt? Ikke flytt! Hvis du har klart å gjennomføre hele prosessen og har etablert bedriften din, har du god grunn til å være skikkelig stolt av deg selv! Men nå må du huske en ting for resten av yrkeskarrieren din: Ikke flytt firmaet ditt fra et distrikt til et annet i Spania - for da må du begynne hele prosessen om igjen! Det vil si, du må gjennom en svær omvendt prosess for å avregistrere deg alle steder ett sted, før du i det hele tatt får lov til med å begynne å registrere deg igjen det nye stedet. Før noen kommer på ideen med et enkelt flyttemeldingsskjema i Spania ... Av © Kureren
På forsiden nå
|
Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Tips og andre henvendelser: post@kureren.no
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.