See also:
» 02.04.2014 - KrF krever gratis prevensjon til alle under 25
» 27.03.2014 - Bøndene i opprør mot Listhaugs "melkerevolusjon"
» 20.03.2014 - Protester mot økt arbeidsgiveravgift i Nord-Norge
» 20.03.2014 - Stortinget samles om jordvern, men ofrer Ikea-jordet
» 20.03.2014 - Valgkomiteen i SP ofrer Ola Borten Moe
» 13.03.2014 - FrP krever slutt på "kultursløsing i kommunene"
» 10.03.2014 - Knusende høringsuttalelse om reservasjonsretten
» 10.03.2014 - Tvangssammenslåing av kommuner vil gi politisk storm











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Kan konkurranseutsettes? NSB-tog i Oslo
© abrunvoll/GNU/Kureren
Politikk | Økonomi - Innenriks

NSB vil omorganisere hele jernbanesektoren

Foreslår en stor omorganisering: Konsernsjef Geir Isaksen i NSB

© Knut Bry/Kureren
Kureren, 27. november 2013
- NSB innrømmer at kundene ikke får et godt nok tilbud og at forsinkelser preger folks reisehverdag. For å løse dette ønsker NSB å omorganisere hele jernbanesektoren slik at NSB og Jernbaneverket erstattes av to nye aksjeselskaper som skal levere på anbud.

"Jernbanen i Norge står foran et veiskille. Det er behov for en gjennomgang av hvordan jernbanesektoren er organisert. En ny løsning må sikre kundene et bedre tilbud i fremtiden og mer effektiv bruk av ressursene," sier konsernsjef i NSB, Geir Isaksen i en pressemelding i dag.

Ifølge Isaksen blir det "stadig flere mennesker, og hver dag står biler støtfanger mot støtfanger i rushtiden. Veksten i befolkningen gir et økt transportbehov, og vi må sørge for å skape de gode kollektive løsningene." Og med det mener NSB-sjefen en omorganisering av hele sektoren med økt konkurranseutsetting.

Selskapet la fram sitt syn på hvordan jernbanen i Norge bør organiseres i framtiden på en pressekonferanse i dag. NSB-sjefen foreslår at det opprettes to nye aksjeselskaper, "Norsk Jernbane AS" og "Transportselskap AS".

"Norsk Jernbane AS" tenkes organisert som et statseid selskap underlagt Samferdselsdepartementet og med ansvar for den totale jernbaneleveransen. Selskapet tenkes å ha avdelinger for utbygging, eiendom, krav til materiell og drift, ifølge NSB-lederen.

"Transportselskap AS" burde derimot være underlagt Nærings- og handelsdepartementet og skal fungere som et kommersielt statseid selskap med krav og mål om lønnsomhet. Her tenkes dagens CargoNet, Mantena, Nettbuss og NSBs persontog å inngå.

Dermed kommer, ifølge forslaget, jernbaneselskapet til å kjøpe tjenester som persontogtrafikk fra transportselskapet og andre kommersielle aktører. De forskjellige tjenestene skal gjennomgå en anbudsprosess, slik at det som nå er NSBs persontog og Nettbuss vil få konkurranse fra eventuelle private bydere, forklarte Isaksen.

Bedre målstyring
Isaksen sier at han med dette ønsker at det gjennomføres en større reform der Jernbaneverket og NSB omorganiseres for å oppnå en bedre styringsstruktur, en forretningsmessig organisasjonsform og tydelige mål. "Dette vil åpne for konkurranse innen skinnegående tran

Skeptisk: Jernbanedirektør Elisabeth Enger

© Akershus Venstre/Kureren
sport og sørge for en konkurransenøytral eier- og driftsstruktur av alle jernbaneterminaler," sier NSB-lederen.

Isaksen minner om at "den nye regjeringen har signalisert at de ønsker konkurranse på norske skinner. Også EU-krav vil påvirke jernbanesektoren i fremtiden. Vi tror det åpner muligheter for at jernbanen kan bli bedre. Vi mener det er nødvendig å gjøre større grep for å sikre at kundene får et bedre tilbud i fremtiden."

"Vi ser at kundene våre ikke får et godt nok tilbud. Forsinkelser og innstillinger preger folks reisehverdag i alt for stor grad. De nye rammebetingelsene åpner for å skape bedre løsninger for jernbanesektoren," argumenterer Isaksen.

"Langsiktighet viktigst"
I Jernbaneverket, som også omfattes av den foreslåtte omleggingen, har forslaget fra NSB-sjefen blitt tatt imot med noe mer lunkenhet.

"Jeg vil ikke kommentere innholdet i NSBs forslag konkret, men jeg ser fram til at vi - i det arbeidet regjeringen har varslet at den vil sette i gang - får en grundig gjennomgang av disse spørsmålene," sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en uttalelse i dag.

Enger mener at "det er behov for en vurdering av rammebetingelsene i jernbanesektoren, og det viktigste er forutsigbarhet gjennom langsiktige planer og finansiering. Men det er også et behov for å se på organiseringen, særlig dersom det legges opp til økt konkurranse om sporet. Da må det sikres konkurransenøytralitet," understreker jernbanedirektøren.

Norges Statsbaner AS (NSB) er eid av staten gjennom Samferdselsdepartementet. Selskapet ble omdannet i 1996 da den daværende virksomheten ble delt opp i NSB BA (begrenset ansvar) og Jernbaneverket. Jernbaneverket overtok da ansvaret for infrastrukturen mens NSB fortsatte å drive passasjertransport.

I 2002 ble NSB et aksjeselskap. I dag består NSB-konsernet av NSB AS, NSB Persontog, Nettbuss, CargoNet, Mantena, Rom Eiendom, samt en rekke mindre datterselskaper.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no