See also:
» 02.04.2014 - KrF krever gratis prevensjon til alle under 25
» 27.03.2014 - Bøndene i opprør mot Listhaugs "melkerevolusjon"
» 20.03.2014 - Protester mot økt arbeidsgiveravgift i Nord-Norge
» 20.03.2014 - Stortinget samles om jordvern, men ofrer Ikea-jordet
» 20.03.2014 - Valgkomiteen i SP ofrer Ola Borten Moe
» 13.03.2014 - FrP krever slutt på "kultursløsing i kommunene"
» 10.03.2014 - Knusende høringsuttalelse om reservasjonsretten
» 10.03.2014 - Tvangssammenslåing av kommuner vil gi politisk storm











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Høyreleder Erna Solberg
© Høyre/Kureren
Politikk | Økonomi - Innenriks

Høyre lover mer privatfinansierte veier og baner

Anne Marit Bjørnflaten, samferdselspolitisk talskvinne for Arbeiderpartiet

© DNA/Kureren
Kureren, 24. april 2013
- I dag la Høyre fram sitt alternativ til regjeringens Nasjonale transportplan, med 35 milliarder kroner i ekstrautgifter. Finansieringen skal organiseres som offentlig-privat samarbeid. "Tidenes avbetalingsplan til inntekt for private bedrifter," mener Arbeiderpartiet.

Høyre har "høye ambisjoner" for samferdselsområdet, og vil ta i bruk "nye ideer og bedre løsninger" for å få fart på utbyggingen over hele landet, meldte kilder i landets ledende opposisjonsparti i dag.

"Når vi bygger viktige prosjekter har dette store ringvirkninger for samfunnet som helhet," påpekte Høreleder Erna Solberg da hun la frem den alternative transportplanen. "Når regjeringen nå har valgt å utsette realiseringen av mange store og viktige prosjekter til slutten av neste tiårsperiode, så har dette en kostnad for samfunnet," kritiserte hun.

Høyre plusser dermed på 35 milliarder kroner i forhold til regjeringens 508 milliarder dyre transportplan. Av dette skal 20 milliarder gå til vei, og 15 milliarder til jernbane og kollektivtransport. I tillegg hevder partiet at bruken av offentlig-privat samarbeid og prosjektorganisering vil gi mer omfattende og raskere utbygging for samme beløp. "Derfor ønsker Høyre å sette i gang flere store offentlig-privat samarbeidsprosjekter både på vei og jernbane," sier Solberg.

Høyre planlegger å løfte ut 17 vei- og jernbaneprosjekter som skal organiseres som offentlig-privat samarbeid. Dette skal, ifølge partiet, frigjøre enda mer penger til andre veiprosjekter som kan bygges med ordinære metoder.

"Høyre ønsker å overlate ansvaret for hele strekninger til egne prosjektorganisasjoner. Særlig store utbygginger må organiseres på denne måten, fremfor å integreres i etatenes ordinære drifts- og forvaltningsoppgaver," forklarer Øyvind Halleraker, Høyres samferdselspolitiske talsmann. Han sier videre at Stortinget bør vedta de overordnede rammene for organisering, ferdigstillelse av hver strekning, kostnader og finansiering. Så skal det være opp til selskapet selv hvordan det vil gå frem for å løse oppdraget.

"Kun et luftslott"
Men i regjeringen er man ikke helt enige i kritikken fra opposisjonen. "Høyres nye transportplan er et luftslott," sier Anne Marit Bjørnflaten, samferdselspolitisk talskvinne for Arbeiderpartiet.

"Dette er en plan med en forlokkende innpakning, men som skjuler de reelle kostnadene for samferdselsprosjektene. Dette er tidenes avbetalingsplan til inntekt for private bedrifter, men dårlig for framtidig veibygging," mener Bjørnflaten.

Hun viser til at Høyre vil ha offentlig-privat samarbeid (OPS) som et sentralt virkemiddel for å få fortgang i flere vei- og baneprosjekter. "OPS er ikke en mirakelkur for å skaffe mer penger til samferdsel. Denne utbyggingsmodellen er dyrere, blant annet fordi private utbyggere har dårligere lånebetingelser enn staten, og fordi OPS-selskapene skal ha fortjeneste. I tillegg binder OPS opp budsjettene i flere tiår, dette sender en gigantregning til kommende generasjoner," sier stortingsrepresentanten.

Hun stiller også spørsmål ved i hvilken grad Høyres transportplan kan la seg gjennomføre, dersom de skal samarbeide med Fremskrittspartiet i regjering.

"Høyre og Frp er på kollisjonskurs i sentrale deler av samferdselspolitikken. I motsetning til Høyre, vil Frp bryte handlingsregelen for å bygge infrastruktur. Frp er i mot bompenger og OPS. Spriket mellom Høyre og Fremskrittspartiet er så stort at det kan sette store vei- og baneprosjekter i fare," konkluderer Bjørnflaten.

Fremskrittspartiets samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud har da også gått høylydt ut mot Høyres forslag i mediene i dag, og kalt finansieringsmodellen sløsing av offentlige midler. Høyres modell innebærer at det må tas opp dyre lån for å finansiere veiene mens midlene allerede finnes tilgjengelige, kritiserer Hoksrud.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no