See also:
» 02.04.2014 - KrF krever gratis prevensjon til alle under 25
» 27.03.2014 - Bøndene i opprør mot Listhaugs "melkerevolusjon"
» 20.03.2014 - Protester mot økt arbeidsgiveravgift i Nord-Norge
» 20.03.2014 - Stortinget samles om jordvern, men ofrer Ikea-jordet
» 20.03.2014 - Valgkomiteen i SP ofrer Ola Borten Moe
» 13.03.2014 - FrP krever slutt på "kultursløsing i kommunene"
» 10.03.2014 - Knusende høringsuttalelse om reservasjonsretten
» 10.03.2014 - Tvangssammenslåing av kommuner vil gi politisk storm











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Samferdselsminister Marit Arnstad og statsminister Jens Stoltenberg legger frem Nasjonal transportplan
© Kureren
Politikk | Økonomi - Innenriks

Regjeringen lover 508 mrd til vei og jernbane

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker

© Trondheim Havn/Kureren
Kureren, 12. april 2013
- Fem måneder før valget lover regjeringen 508 milliarder kroner til samferdsel de neste 10 årene. Den nye nasjonale transportplanen har en økt ramme på nesten 50 prosent. "Historisk," sa Stoltenberg. "Ikke troverdig," sier opposisjon.

"Vi legger nå fram en Nasjonal transportplan som er en massiv satsing på enklere, raskere og sikrere transport over hele Norge," sa statsminister Jens Stoltenberg ved presentasjonen. "Vi satser på miljøvennlig transport i byområdene, effektiv utbygging av de store transportkorridorene som binder landet sammen og vi legger fram planer for å korte ned reisetid på både vei og jernbane," la statsministeren til.

311 milliarder kroner til vei
Regjeringen legger opp til at det skal brukes 311 milliarder kroner til veiformål i tiårsperioden. Derav skal rundt 292 milliarder kroner gå til riksveinettet, mens nær 20 milliarder kroner settes av som et ekstraordinært tilskudd til fylkesveiene.

Planen inneholder store investeringer til nye riksveier, i alt 1.280 nye kilometer skal bygges. Lengden av veinettet med fire felt skal dobles i tiårsperioden, slik at det blir 780 kilometer firefelts motorvei i Norge i 2023. I tillegg skal 400 kilometer av dagens to- og trefelts riksveier sikres med midtrekkverk.

Satsningene på riksvei er i stor grad knyttet til de lange transportkorridorene mellom de ulike landsdelene, slik også flere lekkasjer tidligere i vår har tydet på. Det er særlig europaveiene E6, E10, E16, E18, E39 og E134 som skal prioriteres "slik at lengre sammenhengende strekninger får god standard," ifølge transportplanen.

Store deler av veibudsjettet skal også gå med til å angripe vedlikeholdsetterslepet, som er synlig for alle bilister. I tillegg til store midler for vedlikehold av riksveiene, gis det en "ekstraordinær statlig finansiering" på 10 milliarder til vedlikehold av de ofte sterkt reduserte fylkesveiene. Regjeringen hadde observert "at fylkene ikke vil greie å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet" uten denne støtten.

Høyre: Et lite skritt i riktig retning
"Stoltenberg skrøt også på pressekonferansen over at antall trafikkdrepte i Norge har gått ned de siste årene. Men når det gjelder trafikksikkerhet så lover regjeringen nå å bygge kun 380 km midtrekkverk. Dette er bare et lite skritt i riktig retning, når vi vet at behovene egentlig er på hele 1.850 km," kommenterer Høyres samferdselspolitiske talsmann, Øyvind Halleraker.

Halleraker var også misfornøyd med finansieringsmodellen for veiutbyggingen, og minnet om "de store gevinstene reell prosjektorganisering ville gitt," med referanse til Høyres forslag om å trekke private aktører mer inn i planleggingen og utbyggingen av store offentlige prosjekter.

Heller ikke Fremskrittspartiet er fornøyd med planen.

"Både fylkes- og riksveier vil fortsette i forfalle i årevis," kommenterer FrPs Bård Hoksrud. "Det samlede etterslepet på vedlikehold av fylkes- og riksve

"Fuck Oslo": Trine Skei Grande angriper samferdselsministeren på Venstres landsmøte i dag

© Jo Straube/Venstre/Kureren
ier er nå på et sted mellom 70 og 115 milliarder kroner. Og det blir dessverre ikke noen bedring med den måten de rødgrønne legger opp samferdselsinvesteringene i årene som kommer," legger Hoksrud til.

Og Venstres partileder Trine Skei Grande beklagde i sin landsmøtetale i dag at samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) hadde konsentrert alle veipengene i distriktene. Arnstad hadde "lagt fram en Nasjonal Transportplan som også sier 'fuck Oslo'," sa Skei Grande, med henvisning til ministerens famøse twittermelding fra påskefjellet.

"Og vi kan like gjerne legge til fuck Stavanger, Bergen, Trondheim, Kristiansand, Lillehammer, Halden og Tromsø med flere på den lista," utdypet venstrelederen.

168 milliarder til jernbane
Når det gjelder jernbanen, er de største prosjektene i nasjonal transportplan dobbeltspor i det "indre intercity-triangelet" rundt Oslo, med Ski-Oslo som første prosjekt, utvikling av Bergensbanen med dobbeltspor Arna-Bergen og utbygging av Ringeriksbanen og elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.

Planen setter av totalt 168 milliarder kroner til jernbane. Med et årlig gjennomsnitt på 16,8 milliarder kroner utgjør dette en økning på nær 49 prosent, sammenlignet med 2013-nivå, ifølge regjeringen.

"I 2005 hadde vi 220 kilometer dobbeltsporet jernbane. I dag er dette økt til 247 kilometer. I 2024 vil vi ha 424 kilometer, i 2026 vil vi ha 443 kilometer. Vi snakker altså om en dobling," forklarer samferdselsminister Arnstad.

Men Høyre lot seg ikke imponere av jernbaneutbyggingen heller, og påpekte at dagens nivå var altfor svakt. "Regjeringen innrømmer at en av fem vei- og jernbaneprosjekter i gjeldende transportplan er forsinket. Det blir derfor vanskelig å tro på planen når regjeringen mangler gjennomføringskraft", påpekte Halleraker.

Også Venstre mener det er mangel på visjoner i regjeringens forslag til ny Nasjonal transportplan, og at den minner mer om en tiltaksliste enn en plan for transportutfordringene i Norge.

"Regjeringen skryter over at de skal bruke 508 milliarder på infrastruktur. Det er bra og nødvendig, de klarer ikke å prioritere de store grepene for å bedre transport- og miljøutfordringene der det trengs mest," sier Borghild Tenden, samferdselspolitisk talskvinne for Venstre.

"Etter åtte år i flertallsregjering har de lenge hatt muligheten til å gjøre dette. Ingen har hatt mer penger, men mindre visjoner. Nå legger de alt frem før valget, men det er resultatene som må telle," legger Tenden til.

Men regjeringen får i hvert fall noe støtte fra uventet hold. "Dette er et historisk kraftig løft for samferdsel," roste NHO-lederen Kristin Skogen Lund, og sa seg dermed enig i Stoltenbergs ordvalg.




    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no