See also:
» 30.01.2014 - Regjeringskrise i Danmark: SF godtar ikke privatisering
» 29.01.2014 - Privatisering kan gi dansk regjeringskrise
» 11.12.2013 - Danmarks utenriksminister går av
» 20.11.2013 - Statsminister Thorning-Schmidt unngikk katastrofevalg i Danmark
» 21.09.2013 - Dansk Folkeparti større enn Socialdemokraterne
» 03.07.2013 - Dansk rett gir kurdisk tv-kanal sendeforbud
» 10.05.2013 - Kommunesammenslåinger "en fiasko" i Danmark
» 02.05.2013 - Krise for sosialdemokratene i Danmark











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Det danske oljefeltet Siri i Nordsjøen opereres av oljeselskapet Dong Energy
© Dong Energy/Kureren
Politikk | Økonomi - Danmark

Danmark: Nordsjøolje skal finansiere togskinner

Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt under dagens pressekonferanse

© Kureren
Kureren, 1. mars 2013
- Danmarks statsminister Helle Thorning-Schmidt annonserte i dag en omfattende plan for å finansiere en oppgradering av landets utdaterte tognettverk. En særskatt på oljeselskapene som driver virksomhet i Nordsjøen skal gi rundt 25 milliarder kroner.

I det som beskrives som "et kjempeløft for kollektivtrafikken" har Danmarks rødgrønne regjering i dag annonsert en av tidenes største investeringsplaner i jernbanen. Thorning-Schmidt og flere ministere presenterte finansieringsplanen på et pressemøte på statsministerens kontor i København i dag.

Ifølge statsministeren, har regjeringen besluttet å øke skattesatsen for de fleste bedriftene som produserer olje på dansk sokkel i Nordsjøen. Ekstraskatten på oljeproduksjonen skal flyte rett inn i et nytt togfond.

Men ikke alle oljeselskapene vil bli berørt. Den største produsenten, Danish Underground Consortium (DUC), slipper unna ekstraskatten. Dette fordi regjeringen allerede har inngått en særavtale om beskatning med DUC, noe som ifølge regjeringen ikke kan gjøre om på. DUC er til 20 prosent statseid, mens de andre store aksjonærene er Mærsk, Shell og Chevron.

Det er dermed først og fremst de mindre oljeselskapene på dansk sokkel som skal betale for togsatsningen i Danmark. Den største nettobetaleren til den nye skatten antas å være delvis statseide Dansk Olie og Naturgas (DONG Energy), et selskap som er i dårlig forfatning og gikk med 4 milliarder i underskudd i 2012.

Statoil har vært ute av dansk sokkel siden 2009 og omfattes derfor ikke av den nye ekstraskatten.

Det nye togfondet er beregnet å fylles med rundt 27,5 milliarder danske kroner (samme sum i norske kroner), utelukkende fra særskatten fra Nordsjøen.

Fondet er reservert en storstilt modernisering av Danmarks utrangerte jernbanenett. Det viktigste prosjektet, ifølge transportminister Henrik Dam Kristensen, er en elektrifisering av det danske hovednettet. Slik vil forurensende dieselloker kunne byttes ut med mer energieffektive elektroloker. Dette vil også gi en nedgang i Danmarks CO2-utslipp, fremhevet regjeringen.

Videre skal det investeres i selve skinnegangen, som skal moderniseres for å øke hastigheten på togtrafikken. Transportministeren sier det særlig skal satses på strekningen København - Aalborg via Odense og Aarhus. Målet er en reisetid på tre timer mellom København og Aalborg, og kun én time mellom København og Odense.

Anleggsbransjen i Danmark forventer at den store nysatsningen vil kunne skape 32.000 nye arbeidsplasser i landet, ifølge 'Politiken'. Mange av disse vil bestå på lengre sikt.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no