See also:
» 17.04.2015 - "Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"
» 15.04.2015 - Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne
» 15.04.2015 - Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land
» 13.04.2015 - Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga
» 12.04.2015 - Sør-Korea lokker med ville matopplevelser
» 22.10.2013 - Thailand planlegger en turistavgift fra 2014
» 16.09.2013 - Thailand innfører verdens første "turistdomstol"
» 24.04.2013 - Thailand lover å bedre sikkerheten for turister











China wholesale online through DHgate.com


Finn autentiske matoppskrifter fra hele verden på Verdensmat.no:
Gazpacho Børek Kartoffelsalat Taboulé Gulasj Albóndigas Cevapi Rougaille Japrak sarma Zwiebelbrot Klopse Giouvetsi Paella Pljeskavica Pica pau Pulpo a la gallega Flammkuchen Langosj Tapenade Chatsjapuri Pasulj Lassi Kartoffelpuffer Tortilla Raznjici Knödel Lentejas Bœuf bourguignon Korianderchutney Brenneslesuppe Proia Sæbsi kavurma Sardinske calamares


Autentiske matoppskrifter fra hele verden finner du på Verdensmat.no:
Réunion Portugal Aserbajdsjan Serbia Tyskland Seychellene Bosnia Spania Libanon Belgia India Kroatia Hellas Italia Ungarn Komorene Georgia Mauritius Østerrike Romania Frankrike


Ulykkesflyet fra Thai Airways, med overmalt logo på i Suvarnabhumi flyplass utenfor Bangkok
© Gye21/GNU/Kureren
Reise | Samfunn - Thailand

Thai Airways henges ut etter katastrofalt PR-stunt

Slik skal det se ut: En Airbus A330-300 fra Thai Airways

© Thai Airways/Kureren
Kureren, 11. september 2013
- Da et fly fra Thai Airways på søndag kjørte ut av rullebanen i Bangkok, strømmet selskapets folk først til for å dekke Thai-logoen på flyet. Men PR-tiltaket førte til sterke reaksjoner mot Thai. Selskapet hevder nå at dette er vanlig praksis for flyselskap i Star Alliance, der også SAS er med.

En merkevare og omdømmet til en merkevare avhenger av mange faktorer, men kun en liten feil kan gjøre stor skade på omdømmet. Og i flyselskapenes verden er det å bygge merkevarer kanskje ekstra følsomt: Sikkerhet er blant kjernebudskapene, og det er svært komplisert å bygge passasjerenes fulle tillit til et flyselskap.

Dette er flyselskapet Thai Airways klar over. Og da en Airbus A330-300 buklandet på Suvarnabhumi-flyplassen i Bangkok på søndag, og flyet fikk omfattende skader, var PR-strategien klar på forhånd. Thai-ansatte stormet straks ut for å dekke til logoen til flyselskapet med sort maling slik at bilder fra hendelsen ikke skulle sette flyselskapet i forbindelse med sikkerhetsproblemer.

Men det ser ut at dette PR-forsøket fra Thai Airways gikk svært galt av sted. Det som faktisk var en relativ liten hendelse er blitt en nyhet som går sin seiersgangs i sosiale medier med tusenvis av kommentarer og mye hån mot det thailandske flyselskapet. Mange mener at Thai setter PR-arbeidet høyere enn sikkerheten og redningsarbeidet.

Thai Airways hevder derimot at selskapet kun fulgte internasjonale rutiner da de raskt malte over flyselskapets logo. Ifølge kilder i det thailandske flyselskapet, er dette standard rutine i Star Alliance, der både Thai Airways og skandinaviske SAS er medlemmer.

I uttalelser til det tyske nyhetsmagasinet Spiegel erklærte en representant for Thai Airways i går at "det å gjøre et fly som har vært involvert i en ulykke uidentifiserbart, er del av de normale rutinene våre."

Denne praksisen er ikke på noen måte noe Thai Airways har funnet på, viser det seg. "Inntil for få år siden var dette vanlig, det var helt normalt," sier kilden i flyselskapet, som ikke ønsker å oppgi sitt navn. Men talsmannen innrømmer også at denne praksisen nå ikke lenger er universell, ikke minst på grunn av det store antallet mobilkameraer som til enhver tid befinner seg på flyplasser i våre dager.

Og det var også det som skjedde på flyplassen i Bangkok. Bilder av hendelsen, før og etter overmalingen av Thai-logoen, ble raskt postet på nettet, og siden har de fått enorm oppmerksomhet verden over på sosiale media.

Til tross for den store mediestormen rundt den mindre hendelsen i Bangkok, som utelukkende kom som følge av tildekkingen av Thai-logoen, var det ingen som mistet livet i ulykken. Thai Airways sendte i går ut en kort uttalelse der flyselskapet forklarer at flyet hadde med seg 288 passasjerer og et mannskap på 14. 13 passasjerer hadde blitt skadd og brakt til sykehus, og rullebanen måtte stenges midlertidig.

Flyselskapet kommenterer i uttalelsen ikke oppmerksomheten rundt at logoen ble malt over.



    Utskriftsversjon

På forsiden nå


Cuba
"Siste reisesjanse til Cuba før amerikanerne kommer"

Kureren - Nå, like før McDonalds og Coca Cola installerer seg på Cuba, boomer turismen til øya som aldri før. Etter at Washington og Havanna varslet en normalisering av forholdet har øya blitt populært blant turistene. Mange ser det som "siste sjanse" før globaliseringen tar også Cuba.

Libanon
Beirut, reisemålet som nekter å forsvinne

Kureren - Midtøsten er nok en gang på randen av kollaps. Hundretusener av syriske flyktninger har strømmet til Libanon, og i den vakre Bekaadalen prøver IS-terrorister å etablere seg fra sine baser i Syria. Likevel blomstrer den evige turistbyen Beirut opp, atter en gang.

Innenriks | Verden
Norsk pass er visumfri døråpner til 141 land

Kureren - Det røde, norske passet er et "power passport", ifølge det nye nettstedet "Passport Index". Det rangerer på sjette plass over de beste døråpnerne til enkel reising. Men rødfargen er lite original.

Spania
Pompidou-senter gjør kunstby av strandbyen Málaga

Kureren - Den spanske strandbyen Málaga ved Costa del Sol lukter ikke lenge bare solkrem, men også oljemaling. Bare de siste ukene har to store museer - det franske Pompidou-senteret og det russiske St. Petersburg-museet - åpnet filialer i Málaga, som fra før hadde 26 museer.

Sør-Korea
Sør-Korea lokker med ville matopplevelser

Kureren - Det er ikke mange land som markedsfører seg med stekte biller og levende blekksprut som menyforslag til undrende vestlige (og østlige) turister. Sør-Korea har imidlertid kultur for å være humørfylt og uskvetten i matveien.



Nyheter | Arkiv | Om Kureren | Annonsér | Skriv bidrag | Kontakt 

Kureren er en uavhengig nettavis som opererer i henhold til Redaktørplakaten, Vær Varsom-plakaten og Tekstreklame-plakaten.
Ansvarlig redaktør: Rainer Chr Hennig. Utgiver: Mediehuset afrol News. Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Kureren.

    Tips og andre henvendelser: post@kureren.no